Selepas kejayaan drama “One Cent Thief’ dan “Kudeta”,  Astro Originals mengorak langkah bagi tahun 2023 menerusi sebuah drama bersiri premium terbaharu berjudul “Projek: High Council”.

Drama fiksyen ini diinspirasikan dari kisah benar mengenai kegiatan gengsterisme sekumpulan pelajar sekolah berasrama penuh bergelar ‘The High Council’ yang pernah menggemparkan negara pada awal tahun 2000.

Berdasarkan maklumat, budaya ‘High Council’ ini telah wujud sejak tahun 1992 dan kegiatan seperti ini tidak berlaku dalam satu sekolah sahaja.

Pengarah dan pencipta idea asal “Projek: High Council”, Anwari Ashraf memutuskan bahawa jalan yang terbaik untuk meneruskan antologi “Projek” adalah menerusi sekolah-sekolah fiksional, watak-watak, serta tema-tema yang baharu.

“Tiada lagi yang mampu saya karangkan untuk watak-watak “Projek: Anchor SPM”, tanpa menzalimi perkembangan watak-watak mereka di penghujung siri tersebut buat masa ini.

“Namun, ini tidak bermakna kami kehabisan kisah-kisah pendewasaan untuk diceritakan. Terdahulu, Sekolah Tengku Isa Anuar (STIA) menjadi latar tempat watak-watak PASPM menempuh kematangan.

“Kali ini, watak-watak “Projek: High Council” bakal menempuh rintangan yang lebih ‘kasar’ di Kolej Ungku Deramat (KUDRAT), dalam usaha mereka untuk mendalami erti sebenar di sebalik menjadi seorang ‘lelaki’,” katanya.

“Projek: High Council” berkisarkan tentang dua beradik, Fakri dan Naim yang telah terpisah sejak mereka masih kanak-kanak dan bertemu semula di KUDRAT, sebuah sekolah asrama berprestij tinggi.

Mereka berdua memasuki gelanggang ‘Pilihanraya’, sebuah pertandingan tradisi yang dilangsungkan secara sulit dan diseliakan oleh ‘High Council’. Pemenang akan dianggap sebagai pelajar paling berkuasa di KUDRAT.

Drama ini membariskan pelakon-pelakon muda dan berbakat seperti Nadhir Nasar, Mierul Aiman, Amir Ahnaf, Naim Daniel, Yusof Hashim, Daiyan Trisha, Ben Tan, Sathisvaran M Magesvaran, Kahoe Hon, Fadhli Masoot dan ramai lagi.

“Projek: High Council” boleh distrim menerusi Astro On Demand atau Astro GO bermula 14 Januari ini dan disiarkan di Astro Citra (saluran 108) bermula 23 Januari, setiap Isnin, jam 9.00 malam.