Biarpun namanya telah lama terpahat dalam industri seni tanah air, namun pelakon dan pelawak Saiful Apek tidak pernah memandang rendah terhadap wajah-wajah baharu.

Menurut Apek atau nama sebenarnya Muhammad Saiful Azam Mohamed Yusoff, dia tidak mempunyai masalah untuk bekerjasama dengan pelakon yang lebih muda darinya, bahkan sedia untuk berkongsi ilmu.

“Saya melihat pelakon-pelakon baharu ini sama seperti saya suatu ketika dahulu. Saya tahu apa yang mereka rasakan dan bagaimana wujud perasaan gementar itu, lebih-lebih lagi apabila bergandingan dengan pelakon yang lebih senior.

“Jadi saya cuba ‘beli’ jiwa mereka supaya mereka tidak berasa kekok sebab kami akan bekerjasama. Itu perkara utama yang saya perlu titikberatkan. Saya perlu hilangkan rasa janggal dan gemuruh mereka terlebih dahulu.

“Saya jelaskan kepada mereka, apa fungsi mereka dan watak mereka. Apa perlu mereka lakukan dan bagaimana nak pastikan lakonan itu menjadi. Ada bahagian yang mereka perlu lebih menonjol daripada saya,” katanya.

Tambah Apek yang terkenal dengan gelaran ‘sifu’ itu lagi, secara tidak langsung cara itu dia dapat mencipta keserasian dengan pelakon-pelakon baharu.

Bercakap mengenai penglibatannya dalam filem komedi seram terbaharu, “Hantu Tenggek”, Apek akui berpuas hati dengan hasil keseluruhannya selepas menghadiri tayangan perdana filem tersebut.

“Tayangan perdana sesebuah filem itu amat penting bagi saya untuk melihat hasil suntingannya. Saya nampak apa yang digambarkan oleh penulis skrip dan pengarah filem “Hantu Tenggek”.

“Saya okey sahaja dengan keseluruhan babak yang saya lakonkan serta lakonan barisan pelakon lain,” katanya.

Dalam pada itu, Apek mencabar diri untuk keluar dari zon selesa dan sentiasa terbuka untuk melakonkan watak yang lebih serius selepas menerima beberapa tawaran watak sebegitu.

“Sejak kebelakangan ini, saya kerap ditawarkan untuk berlakon dalam naskhah yang memerlukan saya untuk berlakon watak lebih serius.

“Saya melihat perkembangan ini sebagai tanda kepercayaan pihak syarikat produksi dan pembikin filem yang yakin dengan kemampuan saya untuk berlakon watak begitu.

“Saya sendiri akan menyahut cabaran ini kerana ia bagaikan satu pelengkap buat perjalanan kerjaya seni saya seperti Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

“Suatu ketika dahulu, saya menyimpan impian untuk menjadi penyanyi dan dapat merealisasikannya. Sekarang, saya inginkan sesuatu yang berbeza contohnya, watak antagonis dan sebagainya,” katanya.

Selain Apek, “Hantu Tenggek” turut dibintangi Sharif (Zero), Syaiful (Zero), Danial Zaini, Siti Khatijah Halim, Sugeeta Chandran, Yassin Yahya, Man Raja Lawak, Aidilia Hilda dan Erin CTJ.

Filem arahan Dato’ Prof. Ts. Dr. A. Razak Mohaideen itu ditayangkan di pawagam sejak 22 Disember lalu.