Pengarah dan penulis Dato’ Prof. Ts. Dr. A. Razak Mohaideen muncul dengan karya filemnya yang ke-46 berjudul “Hantu Tenggek” sebagai penutup tahun 2022.

Melihat kejayaan filem “Syif Malam Raya” yang ditayangkan di Astro First pada 2020, A. Razak yakin dengan kekuatan filem “Hantu Tenggek” untuk menarik penonton ke pawagam.

“Saya yakin naskhah terbaru saya ini mampu menarik semua lapisan masyarakat untuk menontonnya.

“Walaupun terdapat unsur seram tetapi saya menerapkan unsur komedi di dalam penceritaan supaya ianya tidak berat dan boleh di tonton bersama keluarga dan teman.

“Secara keseluruhannya, “Hantu Tenggek” ini adalah sebuah ‘feel good seram komedi film’ untuk penutup tahun ini,” ujarnya yang ditemui di malam gala tayangan perdana filem “Hantu Tenggek” di MBO Atria Shopping Gallery, Petaling Jaya.

320190474 695766995485138 7083762771062468472 n
Dato’ Prof. Ts. Dr. A. Razak Mohaideen bersama penulis, Nur Nafisah Azmi, serta penerbit Veedu Production dan MGE Production

Bercakap mengenai pemilihan pelakon, Razak mengekalkan prinsip untuk menggabungkan pelakon baru, pelakon lama dan veteran dalam setiap karya filemnya.

“Kekuatan pada filem ini adalah kombinasi pelakon yang terdiri daripada pelawak, pelakon veteran dan wajah-wajah baru.

“Kami berharap dengan kemunculan wajah-wajah baru ini, ia dapat mewarnai industri perfileman tempatan pada masa akan datang,” katanya.

“Hantu Tenggek” mengisahkan sekumpulan pemburu mistik yang menggelarkan diri mereka Geng AUTAA. Mereka cuba menakutkan pembeli bangunan terbiar dan akhirnya terperangkap oleh gangguan hantu sebenar yang berada di dalam bangunan tersebut.

Filem yang menelan belanja RM2 juta ini menampilkan barisan pelakon yang terdiri daripada Sharif (Zero), Saiful (Zero), Danial Zaini, Siti Khatijah Halim, Sugeeta Chandran, Saiful Apek, Yassin Yahya, Man Raja Lawak, Aidilia Hilda dan Erin CTJ.

Filem ini turut mempertaruhkan dua runut bunyi rasmi iaitu “Tak Kembali” yang dinyanyikan oleh Syahirah Hafiez Bazari dan “Kaki Auta” nyanyian Danial Zaini dan Saiful Apek.