Filem aksi thriller Korea pecah panggung yang dinanti-nanti ramai, “Decibel” kini ditayangkan di pawagam Malaysia bermula 1 Disember.

Buat makluman lanjut, filem arahan Hwang In Ho ini tampil dengan keunikan tersendiri apabila pengarah menggunakan bom yang bertindak balas pada bunyi yang kuat sebagai tarikan utama pada jalan ceritanya.

“Decibel” mengisahkan tentang serangan pengganas yang telah menyasarkan sebuah stadium bola sepak di tengah-tengah bandar Seoul, hanya dengan bunyi riuh dan jeritan penonton di stadium tersebut sudah mampu meletupkan seluruh stadium.

Ini kerana pengganas tersebut telah menanam bom bunyi yang amat merbahaya dan akan meletup serta-merta jika ia mengesan jeritan suara yang melebihi dari 100 desibel.

Menurut Hwang In Ho, idea untuk menghasilkan filem yang mengetengahkan bom yang responsif pada bunyi tercetus apabila teringatkan satu pengalaman ketika zaman kanak-kanaknya.

“Ketika saya sedang membaca skrip tentang bom, saya terfikirkan suatu idea yang berbeza. Saya imbas kembali memori zaman kanak-kanak di mana saya sering ke kolam renang awam dan bunyi wisel di sana.

“Apabila terdengar bunyi wisel, saya akan terjun ke dalam kolam renang. Dari situlah saya terfikir idea mengenai bom yang responsif pada bunyi, yang bertindak balas terhadap bunyi yang kuat seperti wisel.

“Saya membayangkan sebuah bom yang ditanam di sebuah stadium atau taman permainan kanak-kanak di banyak bunyi persekitarannya tidak boleh dikawal,” katanya.

decibel actors
Tiga bintang utama filem “Decibel”

Selain jalan cerita yang menarik, kekuatan filem ini terletak pada barisan pelakonnya yang terdiri daripada Kim Rae Won, Lee Jong Suk, dan Cha Eun Woo. Setelah membintangi pelbagai naskhah bergenre aksi, Kim Rae Won menyahut cabaran untuk melakonkan sendiri babak aksi menerusi filem ini seperti adegan kejar mengejar dalam kereta yang akhirnya berakhir dengan sebuah kemalangan.

Menurut Kim Rae Won, setelah cadangannya diterima pengarah, dia amat berpuas hati kerana dapat menjayakan babak-babak aksi tanpa bantuan CG mahupun pelakon aksi lagak ngeri. Kim Rae Won menggalas watak seorang bekas timbalan komander Tentera Laut yang menjadi sasaran keganasan yang berlaku.

Sementara itu, Lee Jong Suk kembali ke layar lebar dengan watak antagonis iaitu seorang pereka bom dan kapten tentera laut dari Mensa. Watak Lee Jong Suk ternyata berjaya memberi impak besar kepada para penonton.

Akhir sekali, bintang K-pop yang juga ahli kumpulan Astro, Cha Eun Woo membuat kemunculan dalam filem pertama sebagai sarjan pengesan bunyi kapal Tentera Laut. Biarpun ini merupakan filem pertamanya, namun sikap profesional Cha Eun Woo ketika bekerja dipuji oleh rakan pelakonnya, Lee Jong Suk. Menurut Cha Eun Woo, dia amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan pelakon hebat sepertu Lee Jong Suk serta menerima pelbagai nasihat daripadanya.

Bukan sahaja dihujani dengan pelbagai tawaran berlakon, namun Cha Eun Woo juga meminjamkan suaranya untuk runut bunyi filem “Decibel” berjudul “Love Sailing”. Untung betul ya Aroha semua, dapat dua ‘hadiah’ istimewa daripada Cha Eun Woo!