Penyanyi dan pelakon Alif Satar tidak menyangka dapat bertemu dengan pendakwah terkenal dari Zimbabwe, Ismail ibn Musa Menk atau Mufti Menk ketika berada di Madinah, Arab Saudi.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Alif yang pergi menunaikan umrah bersama kumpulan The Locos turut berbesar hati apabila berpeluang untuk solat bersebelahan dengan figura hebat tersebut.

Menurut Alif, dia bergegas untuk mencari Mufti Menk dalam lautan manusia selepas mendapat tahu tentang kehadiran beliau menerusi Instagram.

“Ketika mengetahui adanya Mufti Menk di Madinah, saya sedang tonton Instagram (IG) Live beliau dan terus berlari ke masjid mencarinya.

“Saya tahu amat susah di tengah lautan manusia, siap tanya pekerja pembersihan ada terserempak dengan Mufti Menk tak? Tetapi dia pun tidak pasti.

“Dalam hati saya berkata, Insya-Allah, jika rezeki saya, maka Allah akan makbulkan. Kemudian, beliau muncul dan solat di sebelah saya. Allahu Akhbar,” luahnya.

Alif turut menyatakan dirinya berbesar hati kerana dapat bertemu Mufti Menk dan berterima kasih atas video-video beliau yang menjadi peneman ketika dirinya melalui masa sukar.

Menjengah ke ruangan komen, rakan-rakan selebriti dan para peminat turut tumpang gembira dengan rezeki Alif dan The Locos bertemu tokoh agamawan yang disegani itu.

Malah Mufti Menk sempat menitip doa ringkas menerusi ruangan komen pada perkongsian Alif.

“Semoga Allah Yang Maha Besar merahmati kamu dan orang-orang yang kamu sayangi selalu, Ameen,” tulis beliau.

Terdahulu, Alif berkongsi kegembiraan apabila berpeluang untuk bertemu salah seorang imam di Masjidil Haram iaitu Abdul Rahman Al-Sudais.