Mengangkat kisah mengenai tipu daya iblis yang menyesatkan manusia, lima penerbit iaitu Infinitus Gold, Astro Shaw, Jazzy Pictures (M), A Next Start Production dan MM2 Entertainment bekerjasama dalam menghasilkan filem “Talbis Iblis”.

Penulis skrip dan idea asal “Talbis Iblis”, Ajami Hashim berkata, idea untuk menghasilkan filem ini tercetus pada 2016, di mana pada waktu itu kes-kes pembuangan bayi berleluasa dalam negara.

“Saya percaya kes sebegini amat dekat dengan masyarakat. Dari situ, saya terfikir apakah masalah wanita-wanita yang berdepan konflik ini dan kisah di sebalik mengapa mereka ingin membuang bayi.

“Jadi saya cuba angkat isu tersebut dan diiringi dengan mesej serta nilai pengajaran yang boleh diambil sebagai iktibar oleh ramai pihak. Idea itu dikembangkan lagi bersama Gayatri Su-lin Pillai dan Kabir Bhatia.

“Pada asalnya judul filem ini adalah “Pantang”, tetapi selepas kami kaji semua jalan ceritanya, kami bersepakat bahawa judul yang paling dekat adalah “Talbis Iblis” iaitu tipu daya iblis.

“Filem ini turut menonjolkan keunikan latar tradisi masyarakat kita, yang saya percaya ia jarang dipersembahkan kepada umum melalui layar skrin,” katanya.

Ajami bersama barisan penerbit, pelakon dan pengarah ditemui pada malam gala dan tayangan perdana filem “Talbis Iblis” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion, Kuala Lumpur.

Dari kiri creator Ajami Hashim Penerbit Gaya Su lin Pillai Pengarah Kabir Bhatia Pelakon Azira Shafinaz Nashah Aziz Zu Ariffin
Dari kiri; Ajami Hashim, Gayatri Su-lin Pillai, Kabir Bhatia, Azira Shafinaz, Nasha Aziz dan Zul Ariffin

Penerbit Eksekutif filem dan wakil Infinitus Gold, Gayatri Su-lin Pillai tidak menolak kemungkinan untuk menghasilkan filem prekuel dan sekuel bagi “Talbis Iblis” sekiranya filem ini menerima sambutan baik.

“Sebaik sahaja kami selesai menyiapkan skrip serta berbincang tentang semua watak filem ini, kami nampak potensi besar untuk menghasilkan filem prekuel dan sekuel.

“Kami dah ada jalan cerita yang ingin kami sampaikan dalam filem prekuel dan sekuelnya. Tapi kami akan lihat reaksi penonton terlebih dahulu. Kalau mereka suka “Talbis Iblis” sudah tentu kami boleh teruskan penerbitan prekuel dan sekuelnya,” katanya.

Dalam pada itu, pengarah Kabir Bhatia meletakkan harapan tinggi agar filem ini diterima baik setelah tiga tahun berhempas pulas menyiapkannya bagi menyampaikan sesuatu yang berbeza kepada penonton.

“Cabaran utama mengarah filem ini adalah untuk memberikan penonton merasai emosi berbeza ataupun mood ‘roller coaster’, jadi kami telah melalui proses suntingan selama selama setahun dan tahun berikutnya bagi sesi pasca akhir.

“”Talbis Iblis” merupakan projek yang paling mencabar buat saya kerana saya perlu memastikan pasukan mahupun kru serta barisan pelakon dapat tampilkan sesuatu yang di luar zon selesa mereka. Saya harap penonton dapat melihat hasil usaha keras kami dalam menghasilkan filem ini,” katanya.

Filem ini mengisahkan tentang seorang gadis, Hajar yang dihantar ke satu tempat jauh dari ibu kota bagi melahirkan bayinya secara rahsia. Seorang bidan, Junaidah atau Mak Ju menjaga Hajar sebelum dan selepas bersalin, namun hakikatnya mempunyai agenda tersendiri. 

“Talbis Iblis” menyaksikan kemunculan semula primadona Nasha Aziz di layar perak selaku tunggak utama dalam filem.

Selain Nasha Aziz, filem ini turut dibintangi oleh Azira Shafinaz, Zul Ariffin, Amir Nafis, Jay Iswazir, Sherie Merlis, Izzy Reef, Daniella Sya, Zaftfarrel Mikhael Felton dan Putri Syahadah Nurjannah.

Terdahulu, “Talbis Iblis” pernah ditayangkan di Festival Filem Far East Ke-24 di Itali pada April lalu.

“Talbis Iblis” akan ditayangkan di pawagam seluruh tanah air bermula 20 Oktober ini.