Bila dah tiba hujung tahun ini, ramai yang mula merancang percutian ke luar negara. Bagaimanapun, bukan semua orang mempunyai bajet yang mencukupi untuk ke luar negara, jadi apa kata anda rancang percutian di Malaysia. Negara kita cukup terkenal dengan sektor pelancongan yang sentiasa membangun, tambah pula dengan pelbagai lokasi menarik untuk anda bawa keluarga dan rakan-rakan.

Kali ini Miss Mynah nak cadangkan beberapa lokasi ala-ala ‘overseas’ yang terdapat di Malaysia. Percaya atau tidak, negara kita sebenarnya banyak tempat-tempat menarik untuk anda jelajah seperti di luar negara tau.

Ladang Bunga Matahari, Bagan Datuk Perak

131391274 101877865161517 710361786062993283 n
Foto: Ladang Bunga Matahari Bagan Sungai Burung

Sejak dibuka dua tahun lalu, Ladang Bunga Matahari Bagan Sungai Burung yang terletak di Bagan Datuk, Perak ini sering menjadi tumpuan pengunjung. Tarikan utama ke ladang ini sudah pastinya pemandangan menarik bunga matahari yang berwarna kekuningan dan tumbuh mekar. Kawasan ladang yang luas sesuai buat pengunjung yang ingin bersantai bersama keluarga, rakan-rakan mahupun pasangan tersayang.

Setiap sudut di ladang ini sesuai untuk pengunjung ber-OOTD dan memuat naik foto-foto cantik anda di media sosial. Malah ada juga tarikan kecil seperti rumah kincir angin, ‘staircase to heaven’, bingkai berbentuk hati, dan beberapa buah buaian. Dah tak perlu susah payah ke Lop Buri, Thailand untuk melihat keindahan bunga matahari. Harga tiket untuk masuk ke ladang ini adalah RM13 bagi dewasa dan RM5 bagi kanak-kanak.

sun
Foto: Ladang Bunga Matahari Bagan Sungai Burung

Colmar Tropicale, Bukit Tinggi Pahang

306191700 400266098958496 3092800420723282009 n
Foto: Colmar Tropicale Berjaya Hills

Teringin ke Perancis tetapi belum cukup bajet? Kalau anda nak tahu, di Malaysia pun ada ‘Perancis’ tersendiri iaitu Colmar Tropical Berjaya Hills Resort, Bukit Tinggi, Pahang. Resort bertaraf empat bintang dengan seni bina bertemakan perkampungan asli Colmar ini menjanjikan pengunjung penginapan yang berbaloi. Jauh dari kesibukan kota, pengunjung boleh merehatkan minda serta bersiar-siar di kawasan resort sambil menikmati udara segar dan pemandangan hijau seluas mata memandang.

Memandangkan lokasinya terletak di tanah tinggi, maka agak sukar untuk mencari tempat makan di luar. Bagaimanapun, pengunjung tidak perlu risau kerana terdapat pelbagai restoran yang menyajikan hidangan Perancis, Itali dan Asia tersedia di tingkat bawah resort.

Antara tarikan lain yang terdapat berhampiran resort ini ialah Taman Botanik, Taman Arnab, Adventure Park, Japanese Village, Horse Trails dan banyak lagi. Bagi pengunjung yang tidak mahu memandu, di sini juga terdapat perkhidmatan bas ‘shuttle’ yang beroperasi dari pagi hingga petang.

colmarr
Foto: Colmar Tropicale Berjaya Hills

Ladang Tenusu Desa Cattle, Kundasang Sabah

86190870 3309080885785796 3694866283490181120 n
Foto: Desa Dairy Farm

Setiap kali bercakap tentang Sabah, pasti Kundasang menjadi salah satu lokasi tumpuan pengunjung yang ingin melawat negeri di bawah bayu ini. Buat pengetahuan anda, nama lain bagi Kundasang ialah ‘Little New Zealand’ kerana panorama gunung ganang menghijau dan udaranya yang sejuk dan segar.

Bukan itu sahaja, percutian anda ke Kundasang tidak akan lengkap tanpa kunjungan ke Ladang Tenusu Desa Cattle yang menempatkan lebih 500 ekor lembu berbaka Holstein Friesian. Difahamkan ladang yang diusahakan oleh Desa Cattle Sdn. Bhd. sejak tahun 1980 ini mampu menghasilkan sekitar 900,00 liter susu setahun.

Aktiviti yang anda sekeluarga boleh lakukan di sini ialah melihat proses memerah dan memproses susu, memberi makan anak lembu dan kambing serta membeli susu segar, dadih dan aiskrim. Harga tiket masuk ke sini adalah RM5 bagi dewasa dan RM4 bagi kanak-kanak.

cow
Foto: Desa Dairy Farm

Sky Mirror, Pantai Sasaran Kuala Selangor

sky 23
Foto: Sky Mirror Kuala Selangor

Pernahkah anda dengar tentang Salar de Uyuni yang terkenal dengan jolokan ‘cermin terbesar di dunia’? Ia merupakan gurun garam terluas di dunia yang terletak di daerah Potosi dan Oruro, Bolivia. Nak rasai pengalaman bergambar di pantai cermin seperti Salar de Uyuni di negara sendiri? Jom bawa orang-orang tersayang anda ke Pantai Sasaran, Kuala Selangor.

Kawasan ini merupakan sebuah perkampungan nelayan masyarakat Cina dan Sky Mirror mula dipertemukan pada 2016. Ia hampir menjadi suatu lokasi rahsia yang hanya diketahui oleh penduduk tempatan sebelum dijadikan lokasi tarikan pelancong. Gunakan kreativiti anda sebaiknya untuk bergambar dan menjadikan foto-foto di Sky Mirror sebagai kenangan bersama keluarga dan rakan-rakan. Inilah masanya untuk lihat siapa paling ‘photogenic’.

Dah puas bergambar di Sky Mirror, mari ke Blue Tears untuk melihat fenomena fitoplankton yang mengeluarkan cahaya biru terang. Di sana, bot khas akan tersedia menunggu pelancong di Jeti Pekan Lama, Kuala Selangor bermula sekitar jam 8 malam, 9 malam dan 10 malam.

skymirror
Foto: Sky Mirror Kuala Selangor