Bulan ‘hantu’ atau Halloween tahun ini sudah pun sampai ke penghujungnya. Sedia maklum, Halloween merupakan tradisi perayaan penganut agama Kristian pada setiap 31 Oktober. Seperti di negara-negara Barat, Malaysia juga mempunyai pesta Halloween tersendiri, dengan pelbagai tema dan rumah hantu yang pasti membuatkan orang ramai meremang!

Jadi Miss Mynah nak ajak anda bersama kawan-kawan dan keluarga untuk sama-sama cabar adrenaline di taman tema dan rumah-rumah hantu yang menjadi tarikan utama di Malaysia setiap kali tibanya bulan Oktober! Mana satu yang paling seram…

Nights of Fright 8

nof8
NOF8 raih sambutan baik daripada pengunjung seluruh Malaysia

Setelah dua tahun tidak beroperasi gara-gara pandemik, festival ‘hantu’ besar-besaran yang dibawa oleh Sunway Lagoon bersama The Sudden Impact Entertaiment iaitu Nights of Fright 8 (NOF8) kembali menghantui taman tema tersebut.

Istimewa tahun ini, NOF8 membawa tema Serigala Jadian dengan 8 rumah hantu (LYCAN, The Harvest, The Hotel Deville, LUCHA LIBRE in UV3D, Sharknado, Zombie Hunters, Horrorwood Studios dan Blood Shed 2), 1 teater seram (99 Doors), 2 ‘scare zones’, 11 ‘thrill rides’, dan 3 persembahan pentas menyeramkan yang bakal membuatkan anda tidak senang duduk.

Pengunjung juga berpeluang untuk bergambar dengan maskot-maskot hantu seperti Valak, pontianak, pocong dan serigala jadian yang berlegar-legar di sekitar kawasan taman teman tersebut. Apa yang lebih menarik, tahun ini pengunjung NOF8 berpeluang melihat pelakon terkenal, Nabila Huda menjadi sebahagian daripada ‘hantu’ di teater seram 99 Doors.

ezgif.com gif maker
Impian Nabila Huda untuk sertai kru NOF8 akhirnya tercapai

Hauntu

hauntu
Selamat datang ke Colle Eastern Hotel

Inginkan pengalaman rumah hantu yang lain daripada yang lain? Cabar diri dan kawan-kawan anda di Hauntu di The LINC, Kuala Lumpur yang merupakan kombinasi rumah hantu, persembahan teater dan ‘role play’. Suatu konsep yang unik dan menarik buat penggemar genre seram dan thriller. Rungkai misteri di sebalik Colle Eastern Hotel, iaitu sebuah hotel gaya kolonial British zaman 1950-an sebelum Merdeka.

Ia mempunyai jalan ceritanya tersendiri. Pengunjung perlu menyelesaikan ‘puzzle’ dan mencari jalan keluar ditemani bunyi-bunyi misteri serta ahli sihir, pelayan dan pekerja hotel yang menyeramkan. Penamat cerita anda di hotel ini tak akan sama kerana ia bergantung kepada keputusan yang anda ambil, dan reaksi anda dalam sesuatu babak. Pengunjung boleh bermain seorang diri ataupun secara berkumpulan (maksimum 10 orang).

hauntu kuala lumpur di the linc 1
Si dukun dan ritualnya

Lost In JB: The Haunted House

lost in jb
Dapatkah anda cari jalan keluar?

Kepada penggemar ‘escape room’, jom ajak kawan-kawan dan keluarga anda ke Johor dan cuba sendiri pengalaman Lost In JB: The Haunted House. The Haunted House merupakan salah satu tarikan yang ditampilkan oleh Lost In JB, di mana ia menjanjikan pengalaman yang lebih mengujakan buat pengunjung yang dahagakan ‘trill’ dan ‘horror’. Setiap permainan akan memberikan ‘fear factor’ yang berbeza, bergantung kepada tahap ketakutan pemain itu sendiri. Jadi buatlah pilihan yang tepat ya!

ScreamFest @ Sunway Lost World of Tambun

lwot
Lari sebelum mereka tangkap anda!

Seperti di Sunway Lagoon, taman tema Sunway Lost World of Tambun (LWOT) juga tidak terlepas dari menganjurkan tarikan seram mereka iaitu Screamfest yang bertemakan Risen of the Zombies. Ini merupakan tarikan seram kedua yang dianjurkan di LWOT selepas Halloween Day of The Dead yang dianjurkan dua tahun lalu.

Screamfest mempunyai 4 tarikan seram dan 4 persembahan pentas. Kalau bertuah, pengunjung juga akan bertemu si dukun bernama Pak Fendi yang terkenal dengan ritualnya tersendiri. Antara tarikan lain yang terdapat di LWOT pada waktu malam ialah Luminous Forest, Lost World Hot Springs & Spa, Lost World Petting Zoo By Night, Ipoh Street dan Tarantula Alley.

312340679 644010360517668 3325892237668051898 n
Pak Fendi menanti anda di Screamfest!

Haunted Drive Thru

drive thru
Anda dah sedia?

Pernah dengar rumah hantu versi pandu lalu? Buat pertama kalinya di Malaysia, anda kini berpeluang merasai ‘thrill’ dikejar dan dikerumuni makhluk-makhluk yang menyeramkan di Haunted Drive Thru (HDT), yang terletak di Alor Gajah, Melaka. Apa yang anda perlu buat hanya duduk dalam kereta dan buka tingkap. Kalau anda ‘bertuah’, ada di antara mereka akan membuka bonet dan pintu kereta anda untuk cuba masuk.

HDT mula dibuka untuk pengunjung pada Ogos lalu dan sejak ia tular di TikTok, orang ramai berpusu-pusu ke Melaka untuk merasai sendiri pengalaman rumah hantu pandu lalu tersebut. Pastikan ada membuat tempahan selewat-lewatnya dua hari sebelum tarikh kunjungan anda.

298097377 174508508395851 7137822960387595479 n
“Tolong saya dan anak saya…”