Rezeki tidak pernah salah alamat. Itulah ungkapan untuk menggambarkan kemenangan pelakon Noorkhiriah pada malam Anugerah Seri Angkasa 2022 (ASA 2022)

Menurut Noorkhiriah, dia hanya mengetahui pencalonannya dalam kategori Pelakon Komedi TV Terbaik pada saat akhir setelah bertahun tidak tercalon dalam mana-mana anugerah berprestij.

“Untuk pencalonan semalam, saya dapat tahu pun di saat-saat akhir. Jadi, saya hadir untuk meraikan dan memeriahkan acara itu.

“Tak sangka pula nama saya diumumkan sebagai pemenang. Saya terus peluk sahabat saya, Ieda Moin dan anak saya, kemudian bawa dia naik ke pentas,” katanya menerusi Harian Metro.

Setelah namanya diumumkan sebagai pemenang, Noorkhiriah atau nama lengkapnya Ahmad Shapie, tidak teragak-agak untuk menaiki pentas bersama anak sulungnya Muhammad Hudhaifah, bagi merasai detik manis itu.

“Rasa macam nak melompat apabila nama naik. Dah lama tak merasa detik sebegini. Masa pertama kali menang dahulu, saya sedang hamil.

“Malam tadi, saya bawa sekali dia naik atas pentas. Saya menumpang rezeki anak-anak dan semua atas izin Allah. Alhamdulillah syukur,” katanya yang memenangi anugerah itu menerusi drama “Madu”.

Buat makluman lanjut, Noorkhiriah bertanding dengan Didie Alias (“Apartment Putra”), Ieda Moin (“Madu”), Joey Daud (“Apartment Putra”) dan Kazaruddin Saisi (“Heri Bota”) dalam pencalonan tersebut.