Tindakan seorang wanita yang mengaut keuntungan menerusi promosi poster konsert palsu, Unplugged Living Legend di Sabah mencetuskan kemarahan penyanyi dan pelakon Dato’ Awie.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, memaklumkan bahawa pihak polis telah berjaya memberkas wanita itu selepas menerima laporan.

Penganjuran konsert palsu itu menampilkan Awie serta beberapa artis lain yang dikatakan membuat persembahan termasuk Ahmad Dhani, Ziana Zain, Ella dan Erra Fazira.

“Satu percubaan menipu untuk mendapat keuntungan dengan mudah telah dapat dibanteras oleh pihak polis. Tahniah pihak polis kerana bertindak pantas dan menangkap lanun wanita yang suka main isu keagamaan tetapi penipu rupanya dia ini.

“Penipu ini mengaku adanya konsert yang bernama Unplugged Living Legend (Dato’ Awie dan Ahmad Dani) bersama artis undangan Ziana Zain, Ella dan Erra Fazira. Kononnya akan berlaku pada 4 Februari 2023 di sebuah hotel di Kota Kinabalu,” tulisnya.

Dalam perkongsian itu, Awie turut meluahkan rasa kesal apabila mengenangkan pihak yang terpedaya dengan tipu helah wanita tersebut.

Memetik laporan dari Harian Metro, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Asisten Komisioner Mohamad Farouk Eshak memaklumkan bahawa suspek mempunyai dua rekod jenayah berkaitan kes penipuan.

Orang ramai yang telah membeli tiket konsert itu dikehendaki tampil untuk membuat laporan polis atau menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya di talian 03-42952222 bagi membantu siasatan.