Setelah berjaya mencuri perhatian penggemar filem menerusi “Prebet Sapu”, pengarah Muzzamer Rahman tampil dengan telefilem seram baharu berjudul “Halimun”.

Menurut Muzzamer yang juga merupakan penulis skrip dan idea asal bagi “Halimun”, naratif “Halimun” adalah kombinasi kajian, bacaan novel seram serta tontonannya terhadap filem-filem seram tempatan dan antarabangsa.

Tambah Muzzaer lagi, jalan cerita “Halimun” turut diadun dengan peristiwa yang diinspirasikan daripada pengalaman orang sekelilingnya bagi menonjolkan kelainan.

“Menerusi naskhah ini, saya cuba tampilkan kelainan dengan mempamerkan makhluk ghaib serta menyuntik elemen ketakutan apabila orang yang kita sayang ‘ghaib’, atau hilang.

“Alhamdulillah filem ini akhirnya akan menemui penonton dan antara cabaran terbesar semasa penggambaran adalah masa,” katanya.

Dalam pada itu, filem “Halimun” turut menandakan pengalaman pertama pelakon berkaliber, Beto Kusyairy melakonkan sendiri aksi lagak ngeri bagi babak terbakar atau aksi ‘human torch’.

Menurut Beto, keputusannya untuk melakukan aksi itu adalah atas kepuasan diri sendiri dengan keizinan pihak produksi serta pemantauan daripada pengarah aksi lagak ngeri profesional di lokasi penggambaran.

Selain Beto, filem ini turut dibintangi barisan pelakon hebat tanah air lain iaitu Nabila Huda, Kodi Rasheed, Chubb-E, Harun Hashim dan Puteri Balqis Azizi.

“Halimun” mengisahkan tentang Zahir yang berkahwin dengan Laila tanpa mengetahui latar belakang Laila. Peristiwa aneh mula mengganggu Zahir dan membawanya untuk meminta bantuan sahabat lama, Adi iaitu seorang penyelesai masalah paranormal. Namun setelah Adi membantu Zahir dan Laila, keadaan menjadi lebih tidak terjangka.

“Halimun” akan menemui penonton di Astro First bermula 5 November ini.

Poster Halimun