Pelakon Maya Karin berdepan detik cemas apabila diserang keresahan melampau atau ‘anxiety’ ketika terbabit dalam penggambaran babak filem “Telaga Suriram” semalam.

Maya berkongsi pengalamannya menerusi satu hantaran di laman Instagram di mana dia dan barisan pelakon filem arahan Osman Ali sedang memfilemkan babak dalam air.

“‘Anxiety’ kembali menyerang saya ketika memfilemkan babak-babak dalam air. Saya terpaksa berehat seketika pada jam 3 pagi dan mengambil oksigen tambahan.

“Nasib baik ada pasukan perubatan yang bersedia di set penggambaran,” katanya menerusi satu hantaran di laman Instagram.

Menurut pelakon filem “Pontianak Harum Sundal Malam” itu, kejadian itu membuatkannya berasa hairan kerana sudah acap kali dia melakukan aktiviti air termasuk berenang.

Tambahnya lagi, kejadian itu mungkin berpunca daripada kepenatan yang melampau kerana memenuhi tuntutan kerja di Singapura sebelum pulang ke tanah air untuk menyambung penggambaran filem tersebut.

“Itu yang pelik, bukannya saya tak boleh berenang, ataupun tak biasa dengan air. Rasa-rasanya antara punca semalam adalah kepenatan melampau selepas bekerja secara berterusan di Singapura dan terus ke set penggambaran untuk babak dalam air kami pada waktu malam.

“Tubuh dan fikiran saya kepenatan dan otak saya seakan-akan beku apabila nak menyelam, tahan nafas dan berlakon pada lewat malam,” katanya.

Bagaimanapun, Maya bersyukur apabila pengarah, rakan-rakan pelakon, barisan penyelam dan seluruh kumpulan produksi berada di sisinya pada ketika itu.

Terdahulu, Maya akhirnya membuat keputusan untuk membuka cerita kepada umum tentang ‘anxiety disorder’ (AD) yang dihadapinya sejak lapan tahun lalu.

Masalah itu secara tidak langsung menjejaskan kerjaya lakonannya apabila pernah gagal dalam uji bakat sebuah filem Hollywood dan teater muzikal “Puteri Gunung Ledang”.