Buat julung kalinya, Astro Originals mempersembahkan drama premium terbaru, “One Cent Thief” yang diinspirasikan daripada peristiwa sebenar isu jenayah siber yang menggemparkan Malaysia suatu ketika dahulu.

Ketika karya luar negara memfokuskan tema ‘heist’ atau rompakan berlian, jongkong emas, mahupun jutaan wang tunai, “One Cent Thief” pula tampil dengan kisah rompakan bank bernilai 1 sen.

Menurut pengarah Ariff Zulkarnain, kelainan yang dibawa dalam drama ini bukan sekadar isu jenayah siber, tetapi juga kisah kehidupan rakyat marhaen yang hidup dalam kesempitan sehingga terjebak dalam jenayah.

“Cabaran utama menghasilkan karya ini adalah untuk menvisualkan jalan cerita ke skrin, misalnya babak yang melibatkan teknologi siber perlu di buat berhati-hati agar dapat memberi kefahaman kepada penonton.

“Malah, kami juga mendapatkan khidmat penasihat sekuriti siber dari pakar yang bertauliah sepanjang penggambaran,” katanya.

Lebih menarik lagi, Ariff turut memaparkan babak menggodam yang diinspirasikan daripada cara sebenar yang dipraktikkan oleh penjenayah siber geng Carbanak.

Justeru, Ariff berharap penonton Malaysia dapat menerima karyanya dan menilai cerita yang ingin disampaikan dari sudut positif.

Drama One Cent Thief di Astro Ria min

Pelakon Syafiq Kyle dipilih untuk membawa watak Iman Shah, seorang pekerja bank yang terdesak untuk membiayai kos rawatan serta melangsaikan hutang bapanya kepada ceti haram.

Berbekalkan kepintarannya, dia bertindak menggodam sistem keselamatan Bintang Bank, tempatnya bekerja untuk mencuri satu sen daripada setiap akaun pelanggan berdaftar.

Selain Syafiq, drama lapan episod ini turut dibintangi Azira Shafinaz, Faizal Hussein, Amerul Affendi, Sofia Jane, Aghonderan Sahadevan Fabian Loo dan ramai lagi.

“One Cent Thief” akan ditayangkan secara serentak di saluran Astro Ria HD, Astro Vinmeen HD, Astro Shuang Xing HD dan PRIMEtime bermula 8 Oktober ini.