Biarpun dilanda pelbagai kontroversi, namun pengarah Darryl Yap telah bersedia untuk menghasilkan kesinambungan filem Filipina pecah panggung “Maid in Malacañang”.

Sekuel filem yang diberi judul “Martyr or Murderer” akan memberi fokus terhadap tuduhan terbesar yang dilemparkan terhadap keluarga Marcos, di mana mereka didakwa terlibat dalam pembunuhan Benigno “Ninoy” Aquino Jr. pada 21 Ogos 1983.

“Marcos bukanlah pembunuh Aquino. Hari ini saya akan mula menulis skrip “Martyr or Murderer”. Ia merupakan tuduhan terbesar yang dilemparkan terhadap keluarga Marcos.

“Saya ingin sampaikan kepada penonton yang mereka perlu percaya bahawa keluarga tersebut bukanlah pembunuh seperti yang didakwa,” katanya menerusi Manila Bulletin.

MaidInMalacananang Small

Terdahulu, filem ini menerima tentangan hebat daripada ‘bishop’ Diocese of San Carlos, Gerardo Alminaza, gara-gara adegan dalam filem yang menunjukkan Corazon “Cory” Aquino bermain mahjong di dalam biara pada kemuncak Revolusi Kuasa Rakyat serta ketika keluarga bekas presiden Ferdinand Marcos Sr. dipaksa keluar dari istana dan melarikan diri ke Hawaii.

Bagaimanapun, “Maid in Malacañang” tetap meraih kutipan pecah panggung dengan kutipan filem ketiga tertinggi di pawagam Filipina setelah ia ditayangkan.

“Maid in Malacañang” menceritakan semula kisah di sebalik tiga hari terakhir keluarga Marcos di Istana Malacañang sebelum terpaksa melarikan diri ke Hawaii ketika berlakunya Revolusi Kuasa Rakyat pada tahun 1986.

Filem ini dibintangi bintang-bintang Filipina terkenal seperti Cesar Montano, Cristine Reyes, Diego Loyzaga, Ruffa Gutierrez, Ella Cruz dan ramai lagi.

“Maid in Malacañang” telah ditayangkan di pawagam sejak 20 Oktober 2022 lalu.