Penyanyi Mafarikha Akhir dikejarkan ke wad kritikal di sebuah pusat perubatan di Kajang, Selangor selepas dijangkiti COVID-19 tahap lima sejak 19 Oktober lalu.

Difahamkan Mafarikha mula mengalami gejala-gejala seperti muntah dan badan menggigil ketika bercuti di Istanbul, Turki bersama suaminya, Muhammad Zariq Noorulyusaa.

Pelantun lagu “Angin” itu berkongsi perkembangan dan keadaannya sepanjang dirawat di hospital menerusi laman Instagram.

“Sekarang saya dijangkiti COVID-19 tahap lima. Doakan saya tak ditidurkan. Lapar tapi doktor suruh puasa, tiga hari dah tak dapat makan sebab semua badan tolak. Minum saja boleh.

“Oksigen saya 10 peratus saja. Tak boleh makan atau minum sebab takut termasuk paru-paru kerana ia dah sememangnya berair. Masuk air ikut tangan saja.

“Saya tak boleh cakap laju-laju dan akan penat tanpa berbuat apa-apa. Saya memang tak boleh tidur dan aktif sebabnya nanti tekanan darah tak akan naik,” katanya.

photo6249002387628995173
Mafarikha berharap dia tidak akan ditidurkan

Terdahulu, Mafarikha menyangka dirinya menghidap keracunan makanan kerana terdapat satu menu makanan yang tidak dikongsi bersama suami.

“Saya ingatkan keracunan makanan dan tiga hari terakhir di sana, saya hanya berehat tidak ke mana-mana. Setibanya ke Malaysia, saya terus ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

“Mulanya doktor maklumkan saya menghidap COVID-19 tahap empat, apabila membuat imbasan paru-paru, sudah memasuki tahap lima.

“Ini kali pertama saya dijangkiti COVID-19 selepas dunia dilanda pandemik,” dedahnya.

Bagaimanapun, Mafarikha tidak putus semangat dan akan berjuang untuk melawan wabak tersebut serta memohon doa orang ramai atas kesembuhannya.