Personaliti televisyen dan pengacara terkenal, Fedtri Yahya tampil berkongsi ulasan mengenai lagu “Kaulah Segalanya” nyanyian asal Ruth Sahanaya yang pernah menjadi kontroversi suatu ketika dahulu.

Menerusi perkongsian di TikTok, Fedtri menjelaskan lirik yang terkandung dalam lagu tersebut menyentuh sensitiviti agama Islam sehingga ia disenarai hitam di Malaysia.

“Saya ada bertanya kepada DJ Sonic Hussien untuk semakan lagu “Kaulah Segalanya”, ternyata tidak ada versi asal Ruth Sahanaya.

“Yang ada versi penyanyi Malaysia yang menukar ‘mungkin hanya Tuhan’ kepada ‘memang hanya Tuhan’. Lagu ini antara lagu yang diharamkan sejak tahun 90-an kerana aspek aqidah atau tauhid,” katanya.

Pengacara “Malaysia Hari Ini” (MHI) itu mengambil contoh di mana penyanyi tanah air seperti Datuk Seri Siti Nurhaliza mengubah lirik lagu berkenaan mengikut

“Kalau di majlis perkahwinan, ramai orang akan nyanyi lagu ini. Kalau penyanyi lama saya tengok mereka akan ubah lirik di hadapan. Lagu ini diharamkan oleh RTM sejak dikeluarkan pada awal tahun 90-an.

“Pada masa tu saya terbaca di akhbar ulama mengharamkan lagu ini kerana disebut ‘mungkin hanya Tuhan’ sedangkan Tuhan itu Maha Mengetahui, tidak ada mungkin bagi Allah. Itu dalam konteks Malaysia.

“Bagi penyanyi senior mereka akan ubah lirik lagu ini dan tidak sebut ‘Mungkin’. Ada yang sebut ‘memang, ‘yakin’ seperti yang disebut oleh Datuk Seri Siti Nurhaliza,” katanya.

Fedtri turut menyatakan bahawa kontroversi itu telah menimbulkan keraguan dan kekeliruan dalam kalangan pendengar serta mendedahkan maksud sebenar yang ingin penulis lirik sampaikan.

Dalam pada itu, wargamaya memberikan pelbagai reaksi, pendapat serta berterima kasih pada Fedtri atas perkongsian yang padat dan terperinci.