Setelah filem aksi komedi “Abang Long Fadil” dan “Abang Long Fadil 2” mencipta fenomena, pengarah Syafiq Yusof tampilkan filem ketiga yang mengetengahkan watak Fadil memasuki dunia perisikan.

Menurut Syafiq, cabaran terbesarnya kali ini adalah menghasilkan filem terbaik berbanding filem-filem “Abang Long Fadil” yang sebelumnya.

“Kalau sebelum ini, filem “Abang Long Fadil”, Fadil merupakan seorang gangster di Kampung Berani, kemudian saya tampilkan kelainan dalam filem kedua, iaitu Fadil memasuki dunia mafia.

“Jadi untuk filem ketiga saya rasa saya perlu naik taraf lagi jalan cerita agar lebih menarik, maka terhasillah filem yang mengetengahkan dunia perisikan.

“Saya turut memperkenalkan watak-watak baru untuk filem ketiga. Alhamdulillah, semua pelakon memberikan kerjasama yang baik dan kami banyak bergelak ketawa sepanjang penggambaran,” katanya.

Syafiq ditemui bersama barisan pelakon pada malam gala dan majlis tayangan perdana filem “Abang Long Fadil 3” yang berlangsung pada 26 Ogos lalu di panggung TGV KLCC, Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, bapa kepada Syafiq yang juga penerbit terkenal, Datuk Yusof Haslam akui berbangga dengan hasil kerja anaknya setelah melihat reaksi penonton yang hadir pada majlis tayangan perdana tersebut.

Justeru, biarpun tidak meletakkan sasaran kutipan tinggi seperti filem “Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan” arahan Syamsul Yusof, namun Datuk Yusof Haslam berharap orang ramai dapat sama-sama memberi sokongan kepada filem “Abang Long Fadil 3”.

“Saya cakap terus terang, saya tak berani meletakkan jumlah keuntungan yang tinggi untuk filem kali ini. Saya cuma mengharapkan mudah-mudahan filem ini mendapat sambutan dan boleh teruskan perjuangan untuk filem akan datang.

“Saya tak pernah mengimpikan untuk mendapatkan kutipan macam filem Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan sebab karya ini tujuan kita untuk mencari rezeki. Kalau dapat sambutan alhamdulillah,” katanya.

“Abang Long Fadil 3” dibintangi barisan pelakon terkenal tanah air seperti Zizan Razak, Johan, Elizabeth Tan, Maya Karin, Datuk AC Mizal, Shuib, Kazar, Ozlyn Wati, Tania Hudson, Joey Daud, Jay Iswazir, Daniella Sha, Khir Rahman dan Siraj. 

Filem terbitan usaha sama Skop Productions dan Astro Shaw ini bakal menjengah pawagam pada 8 September ini.