Setelah dua tahun negara dilanda pandemik COVID-19, akhirnya Hari Kebangsaan ke-65 dapat disambut dengan gilang gemilang oleh seluruh rakyat Malaysia di Semenanjung serta di Sabah dan Sarawak.

Hari Kebangsaan tahun ini mengangkat tema ‘Keluarga Malaysia Teguh Bersama’, selaras dengan prinsip konsep Keluarga Malaysia iaitu keterangkuman, kebersamaan dan kesyukuran. Ternyata semangat patriotisme kekal membara dalam jiwa rakyat Malaysia tidak kira usia, kaum atau bangsa.

Kali ini Miss Mynah nak tampilkan beberapa ‘highlight’ sepanjang sambutan Hari Kebangsaan ke-65 yang berlangsung seluruh Malaysia baru-baru ini. Mana satu yang menjadi kegemaran anda?

Warna warni Dataran Merdeka

302293929 1284055242399029 5454733930149952486 n
Foto: Istana Negara Instagram

Tak akan lengkaplah Hari Kebangsaan tanpa perarakan atau perbarisan yang ‘wajib’ diadakan pada setiap tahun. Setelah dua tahun sambutan diadakan secara kecil-kecilan, sambutan tahun ini amat luar biasa apabila lebih 100,000 pengunjung telah membanjiri Dataran Merdeka untuk sama-sama meraikan Hari Kebangsaan ke-65. Bahkan ramai juga yang sanggup datang seawal jam 4 pagi untuk mendapatkan tempat di barisan paling hadapan untuk menyaksikan acara perbarisan.

Para pengunjung dapat menyaksikan acara perbarisan daripada lebih 20,000 peserta persembahan dan perarakan, 76 haiwan dalam perkhidmatan, 369 aset darat dan 68 aset udara daripada pelbagai kontinjen. Acara yang berlangsung seawal jam 9 pagi ini dimeriahkan dengan kehadiran Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, serta Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Abang bomba ‘belanja’ otot

304897700 169109025664237 1417875916664370169 n
Foto: Bernama Instagram

Media sosial pada ketika ini kecoh membicarakan tentang anggota-anggota bomba yang turut sama terlibat dalam acara perbarisan mewakili Kontinjen Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM). Suasana menjadi riuh apabila anggota-anggota bomba ini mula ‘belanja’ otot dan tubuh masing-masing yang tegap kepada pengunjung seperti yang dikongsikan menerusi akaun Twitter milik @samruzone ini.

Unit K-9 berkasut

118064313 3489491831061099 3345186524646665909 n
Foto: PDRM Facebook

Salah satu tarikan utama pada acara perbarisan tahun ini adalah Unit Anjing Pengesan PDRM (K9). Mana taknya, tengoklah gelagat anjing-anjing pengesan yang comel dan berdisiplin menerusi video yang dikongsi pemilik akaun TikTok Noor Ahkim ini. Sesiapa sahaja akan ‘cair’ melihat anjing-anjing ini ikut berkawad sambil lengkap beruniform dan kasut masing-masing.

Malah ada juga mata pengunjung dan netizen yang tajam hingga menyedari salah seekor anjing yang kehilangan kasutnya. Antara baka anjing yang terlibat dalam perbarisan itu ialah German Shepherd, Labrador, Dutch Shepherd dan Golden Retriever.

@big_mouse.66 Baru siap pakai kasut 😂..Siap sedia mulakan perbarisan.unit K-9.#pelitfyp #fypシ゚viral #fypdongggggggg #merdeka #perbarisan ♬ Sang Saka Biru – Joe Flizzow & Altimet & SonaOne & Alif

Bomba keluar perbarisan demi UIA

ezgif.com gif maker 2
Foto: Ustaz Azhar Idrus Instagram

Kisah mencuit hati berlaku ketika acara perbarisan di Taman Awam Batu Burok, Terengganu apabila sekumpulan anggota bomba keluar dari perbarisan demi bergambar dengan penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus (UIA). Menerusi video yang dikongsi di akaun Instagram rasmi UIA, anggota-anggota bomba itu dilihat sanggup keluar baris dan berhenti untuk bersalaman dan bergambar dengan penceramah yang duduk di tepi jalan raya tersebut.

Terkenal dengan sikapnya yang bersahaja, UIA sempat bergurau dengan mereka sebelum menyuruh mereka berbaris semula. Sementara itu, netizen dan pengunjung nyata terhibur menyaksikan gelagat aksi mereka.

King Oyen

oyen
Foto: King Oyen Instagram

Siapa sahaja tak kenal dengan kucing jantan baka American Short Hair campuran Persian bernama King Oyen yang berjaya mendominasikan media sosial dengan kecomelannya. Kali ini, pemiliknya, Sofea Salleh memakaikan kostum bertemakan Jalur Gemilang lengkap dengan tanjak kepada King Oyen untuk sama-sama memeriahkan suasana sambutan Hari Kebangsaan di Dataran Merdeka. Apa yang mencuit hati, King Oyen dilihat bersahaja apabila pengunjung berpusu-pusu untuk bergambar dengannya. Ini baru betul semangat Merdeka, King Oyen!

@king_oyen2022 Terima kasih Pasukan Beruniform 🙏🏻🥰 Selamat Hari Merdeka! 🇲🇾 #fyp #kingoyen #catlover #catsoftiktok ♬ bunyi asal – Budakampung Asia

(Foto utama: Istana Negara)