Hampir setahun menyepi, penyanyi dan pelakon Kaka Azraff kembali merancakkan industri muzik tanah air dengan single terbaharu berjudul “Hilang” terbitan syarikat rakaman terunggul, Warner Music Malaysia.

Kaka atau nama sebenarnya Nor Atiqa Noor Azraff, dia memerlukan masa untuk memproses pemergian orang-orang tersayang di sekelilingnya sebelum mengabadikan mereka dalam karya lagu.

Tambah juara Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-35 itu, kehilangan ayah tercinta ketika umur baharu sahaja menginjak 10 tahun, kemudian nenek tersayang yang menjadi tulang belakang dan disusuli pula sahabat karib yang sering menemani waktu susah dan senang bukanlah perkara mudah.

“Selepas kehilangan nenek tersayang dan sahabat rapat yang banyak membantu dalam kerjaya seni, saya seakan kehilangan arah dan semangat untuk terus berkarya.

“Namun, pada penghujung tahun lepas selepas mendengar demo lagu ini, saya temukan semangat baharu dan nekad untuk kembali berkarya kerana kehilangan sangat memberi kesan,” katanya.

Tambah Kaka lagi, single ini ditujukan istimewa buat mereka yang telah ‘hilang’ secara zahirnya, tetapi sebenarnya tidak ‘hilang’ dan sentiasa tersemat dalam hati.

“Idea di sebalik pembikinan lagu ini datangnya dari saya sendiri, saya abadikan kehilangan orang tersayang dalam sebuah karya buat mereka yang telah pergi untuk selamanya.

“Kita sering mengambil mudah dalam banyak hal, dan apabila mereka tiada baharulah kita sedar peri pentingnya seseorang itu dalam hidup. Lumrah manusia mengingati sesuatu yang telah tiada,” katanya.

Sehubungan dengan itu, Kaka berharap single ini dapat diterima baik, mendapat tempat di hati peminat dan pencinta muzik serta dapat memasuki AJL sekali lagi.

“Hilang” kini boleh distrim melalui aplikasi penstriman atas talian seperti Joox, KKBox, Spotify, Deezer, Apple Music dan juga YouTube Music.