Penyanyi dan pelakon Dafi Ismail amat berbesar hati apabila pengarah Adrian Teh memberi peluang kepadanya untuk membintangi filem “Malbatt Misi Bakara”.

Menurut Dafi, dia menerima tawaran itu selepas bekerjasama dengan Adrian bagi menjayakan filem komedi seram “Ada Hantu2”.

Bercakap mengenai lakonannya sebagai anggota tentera dalam filem itu, Dafi mengakui ia merupakan satu cabaran besar baginya, namun bersyukur kerana sentiasa dibantu pengarah dan rakan-rakan pelakon.

“Walaupun watak saya tidak terlalu berat, ia tetap menguji mental dan fizikal saya. Terus-terang, sewaktu menerima tawaran ini, saya fikir panjang.

“Untuk melakonkan watak askar bukan senang dan saya tidak mahu mencacatkan filem orang. Saya bersyukur kerana barisan pelakon lain banyak membantu, termasuk pengarah,” katanya menerusi Utusan Malaysia.

Filem “Malbatt Misi Bakara” mencatat rekod tersendiri apabila menjadi filem Malaysia paling mahal dan menelan kos perbelanjaan sebanyak RM20 juta.

Selain Dafi, filem itu turut dibintangi Fauzi Nawawi, Bront Palarae, Zahiril Adzim, Hairul Azreen, Iedil Dzuhrie, Syazwan Zulkifly, Shaheizy Sam dan ramai lagi.

Filem “Malbatt Misi Bakara” dijangka tayang di pawagam pada 31 Ogos 2023, bersempena dengan Hari Kebangsaan Malaysia ke-66.