Menyusul kejayaan filem “Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan”, pengarah Syamsul Yusof dilaporkan sedang membuat pertimbangan untuk menyiapkan filem “Pasir Salak: King Of The River” yang lama tergendala.

Memetik laporan dari BH Online, Syamsul sudah berbincang dengan anak Allahyarham Tan Sri Jins Shamsuddin yang berminat untuk meneruskan projek filem arwah bapanya yang dirancang sejak tahun 1993.

Bagaimanapun, buat masa ini Syamsul masih belum membuat sebarang keputusan memandangkan banyak sudut dan aspek, serta bajet pembikinan yang perlu dititik berat sebelum meneruskan projek tersebut.

“Saya sudah berbincang dengan anak arwah Jins. Dia menghubungi saya meminta meneruskan filem “Pasir Salak”, saya fikir kenapa tidak? Ini kerana ia niat murni, memandangkan arwah sudah membuat kajian.

“Arwah juga pernah menerima dana, tetapi tidak mencukupi. Ekoran itu, projek berkenaan tergendala,” katanya.

Tambah pelakon filem “KL Gangster” itu lagi, dia memerlukan bajet tinggi yang jumlahnya kira-kira RM20 juta bagi menyiapkan sesebuah filem epik sejarah.

Terdahulu, Syamsul hadir pada Bicara Persada: Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan: Yang Tersurat dan Tersirat yang berlangsung pada Selasa di Persada Canselori Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi.

Turut hadir ialah Pensyarah Fakulti Pengajian & Pengurusan Pertahanan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Profesor Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh dan pelakon, penerbit filem Datuk Rosyam Nor.

Dalam perkembangan lain, filem “Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan” terus melakar sejarah tersendiri apabila kutipannya kini telah mencecah RM96 juta.