Pelakon tersohor negara dan usahawan Datuk Rosyam Nor tindakan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin memperkenalkan RUU Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 di Dewan Rakyat pada 27 Julai lalu.

Menurut Rosyam, usaha itu amat penting bagi memberi kesedaran buat generasi muda tentang bahayanya tabiat merokok dan membina generasi lebih sihat.

“YB KJ (Khairy Jamaluddin) nak tukar Rang Undang-Undang (RUU Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022), memang saya sokong 300 peratus!

“Saya dah hisap rokok sejak umur saya 18 tahun. Dah banyak duit saya habis. Sekarang, umur saya 55 tahun, semput. Naik tangga pun semput,” katanya.

Justeru, pelakon filem “Castello” itu berharap masyarakat di Malaysia dapat sama-sama menyokong penggubalan undang-undang tersebut.

“Jadi, memang bagus sangat dan saya sokong untuk tukar RUU ini supaya semua rakyat Malaysia sihat.

“YB KJ buat benda ini bukan untuk keburukan, tetapi, kebaikan. Jadi, saya harap semua orang dapat berikan sokongan sebab ini benda baik,” katanya.

Terdahulu, Kementerian Kesihatan (KKM) berharap semua Ahli Parlimen dapat memainkan peranan dengan menyokong RUU itu apabila dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat.

Sekiranya undang-undang itu diluluskan, ia akan berkuat kuasa pada 2025.