Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham menegur tindakan penyanyi Noh Salleh yang membuat penampilan di pentas Minggu Fesyen Kuala Lumpur 2022 (KLFW2022) sambil memegang sebatang rokok.

Menerusi ciapan di laman Twitter, DG Noor Hisham menegaskan bahawa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memandang serius terhadap perlakuan artis tempatan yang menjadi contoh tidak baik kepada masyarakat.

“KKM memandang serius terhadap isu berkaitan artis yang menonjolkan tingkah laku seperti merokok dan menghisap vape di khalayak ramai.

“Perbuatan ini menunjukkan contoh yang tidak baik kepada masyarakat sekeliling terutama kepada kanak-kanak dan remaja,” katanya.

Screenshot 2022 08 22 at 3.05.38 PM side 620x384 1
Noh Salleh tampil di pentas KLFW22

Sehubungan dengan itu, DG Noor Hisham menyeru orang ramai agar sama-sama membantu KKM mengekang perbuatan merokok atau menghisap rokok elektronik (vape) dalam masyarakat.

“KKM menyeru setiap lapisan masyarakat termasuk artis dan selebriti untuk membantu usaha KKM bagi memastikan perbuatan merokok dapat dijadikan sebagai satu budaya yang tidak diterima lagi dalam kalangan masyarakat,” katanya.

Terdahulu, wargamaya mengecam tindakan Noh, yang juga vokalis kumpulan Hujan, kerana menghisap vape dalam sebuah sesi temu bual bersama wartawan tempatan.