Dengan berat hati, pelakon Lim Mei Fen menyuarakan hasratnya untuk meninggalkan kerjaya seni di Malaysia bagi menyambung pengajian pada peringkat Ijazah Sarjana di Akademi Filem Beijing, China.

Menurut Mei Fen, dia perlu bersiap sedia untuk menjalani kehidupan baharu sebagai seorang pelajar tanpa melibatkan diri dalam sebarang kerja berlakon.

“Baru-baru ini, ramai yang tanya saya, “Kerjaya awak baru macam nak naik sekarang. Selepas “Prebet Sapu”, dapat pula tawaran drama Sooka. Jadi kalau awak nak tinggalkan industri Malaysia sekarang, sayanglah.”

“Betul. Kalau saya terus tinggal di Malaysia, saya mungkin akan terima beberapa projek lagi. Kalau saya ke Beijing, saya perlu ucapkan selamat tinggal kepada apa yang saya ada sekarang; dengan identiti baru sebagai seorang pelajar.

“Tinggal di hostel universiti, MRT sebagai pengangkutan utama, tiada lagi kerja berlakon, tiada lagi pendapatan, jauh dari zon selesa, keluarga, rakan-rakan dan masyarakat,” katanya.

299930309 2299338683550787 939250945884555620 n
Lim Mei Fen bersama Fattah Amin di set penggambaran drama “Kamcing”

Tambah Mei Fen lagi, dia mengambil masa selama tiga hari sebelum membuat keputusan muktamad tentang hala tujunya, sebelum menghantar permohonan visa antarabangsa pelajar hari ini.

“Saya mengalami insomnia pada beberapa malam yang lalu, jauh di sudut hati saya tahu saya perlu pergi kerana ilmu pengetahuan adalah satu-satunya aset saya.

“Lain orang, lain cara. Dan inilah cara yang saya pilih,” katanya yang memulakan kerjaya seni di Malaysia pada usia 19 tahun.

Dalam pada itu, Mei Fen turut memohon maaf kerana terpaksa menolak beberapa tawaran baharu daripada pihak produksi.

Mei Fen kini sedang menjalani penggambaran drama bersiri Sooka, berjudul “Kamcing” yang berbaki 10 hari lagi. Drama itu turut dibintangi Fattah Amin dan Chacha Maembong.