Pelakon Ummi Nazeera merasa terpanggil untuk membincangkan isu budaya membuka tudung selepas berhijab yang sedang dibicarakan oleh orang ramai ketika ini.

Ummi, atau nama sebenarnya Ummi Nazeera Nur Hidayah Zainal Abidin, berpendapat bahawa budaya sebegini tidak sewajarnya dinormalisasikan oleh wanita beragama Islam.

Pelakon drama “Risik Pada Hati” itu turut berharap orang ramai mendoakan dirinya agar sentiasa istiqomah dalam berhijab.

“Ramai dah buka tudung, maknanya yang lain pun boleh buka tudung. Ianya tak normal dan tak betul. Jadi, saya minta orang di sekeliling yang sayangkan saya, tolonglah doakan saya supaya tak buka tudung.

“Saya risau, itulah saya punya pengakhiran. Kita tak tahu pengakhiran kita macam mana. Sekarang ini saya pakai tudung, saya tak tahu pengakhiran saya pakai tudung atau tidak.

“Mungkin rakan-rakan artis kita yang sudah buka tudung, nanti pengakhiran mereka pakai tudung. Kita tak tahu, amin, insya-Allah. Cuma, saya doakan supaya mereka jumpa baliklah jalan itu,” katanya.

Ummi membincangkan perkara itu menerusi temu bual bersama radio Zayan FM baru-baru ini.

Pada masa yang sama, Ummi menasihatkan kaum wanita agar mengambil masa yang secukupnya sebelum membuat keputusan untuk berhijab sepenuhnya.

“Apa yang saya nak cakap, ini bukan sesuatu yang patut dinormalisasikan. Kalau kamu belum bersedia, maknanya kamu belum bersedia.

“Ramai macam itu sekarang. Dah jadi macam satu penyakit. Iman turun naik itu normal. Tapi, Allah sangat menyayangi mereka yang masih ingatkan Dia.

“Bila kita lupa, kita pusing balik. Kelebihan kita sebagai manusia sebab kita ada nafsu, itu tanda Allah sayang kita,” katanya.

Terdahulu, tindakan seorang artis tempatan membuka tudung telah menjadi buah mulut wargamaya.