Pelakon Aiman Hakim Ridza bagai hilang kata-kata apabila menerima tawaran untuk menggalas watak juruterbang tentera udara Mejar Zafran menerusi filem “Air Force The Movie: Selagi Bernyawa”.

Menurut Aiman, dia tidak dapat menolak perasaan ragu-ragu ketika ditawarkan watak itu dan tidak tercapai dek akal bahawa dia akan membintangi filem tersebut.

“Pertama kali waktu dapat tawaran untuk buat filem ini, saya berasa agak skeptikal. Dalam kepala macam biar betul! Saya tak pernah terfikir akan dapat atau bawa watak juruterbang tentera udara sepanjang kerjaya saya.

“Ketika bertemu pengarah dan penerbit, saya cuba bertenang. Tak mahulah nampak macam terlalu teruja. Orang tua tua cakap jangan seronok sangat nanti tak jadi.

“Tetapi selepas masuk sahaja kereta untuk pulang, saya tarik nafas gembira dan terfikir adakah mereka benar-benar nak hasilkan filem ini?” katanya.

Dalam perkongsian sama, suami kepada pelakon Zahirah Macwilson itu turut berkongsi keterujaan apabila berpeluang menaiki dan mengendali sendiri jet pejuang Sukhoi Su-30MKM di laluan udara teksi lapangan terbang.

Biarpun tidak dapat melakukan penerbangan dalam jet pejuang itu, namun Aiman akui berasa cukup bertuah kerana mempunyai pengalaman sebegitu berharga.

“Bila fikir balik saya tak layak pun kalau nak dibandingkan dengan juruterbang tentera udara kita yang berlatih selama bertahun-tahun untuk bawa kapal terbang ini.

“Bukan itu sahaja, mereka turut korbankan kehidupan harian mereka untuk menjaga keamanan negara kita. Dengar macam mudah tetapi tidak, ia sebenarnya lebih rumit.

“Sebaik sahaja saya menggalas watak ini, saya sedar yang ‘ia bukan apa yang kamu boleh dapat, tetapi ia tentang apa yang kamu boleh sumbangkan’,” katanya.

Selain Aiman, filem arahan Zulkarnain Azhar dan Frank See itu turut dibintangi Dato’ Adi Putra, Johan As’ari, Carmen Soo, Nas-T, Luqman Hafidz, Scha Alyahya, Sara Ali dan Pablo Amirul.

“Air Force The Movie: Selagi Bernyawa” bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 25 Ogos ini.