Pertama kali menggalas tanggungjawab untuk menerajui filem “Perjalanan Pertama”, pelakon veteran tanah air Dato’ Ahmad Tamimi Siregar menyifatkan ia sebagai satu pengalaman yang menyeronokkan.

“Perjalanan Pertama” merupakan sebuah filem bertemakan kekeluargaan hasil kerjasama antara syarikat penerbitan Indonesia, Mahakarya Pictures dengan syarikat penerbitan Malaysia, D’Ayu Pictures.

Menurut Ahmad Tamimi, dia tidak berdepan cabaran besar untuk membawa watak Tan memandangkan bahasa Melayu dan Indonesia tidak jauh berbeza.

“Dalam filem ini saya bercakap menggunakan bahasa Melayu atau bahasa baku. Perbezaannya tidak begitu ketara kerana kita (Malaysia dan Indonesia) berkongsi budaya dan pendekatan yang sama.

“Ini adalah filem kedua saya bersama pihak produksi, filem pertama pada tahun 2017. Nak dikatakan dari segi cabaran, mungkin budaya kerja dan suasananya sedikit berbeza.

“Ia satu pengalaman yang sangat menyeronokkan. Yang lain-lain, Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.

“Proses yang dibuat oleh Arif dalam filem ini agak panjang tetapi dua ke tiga bulan sebelum proses penggambaran, kami melakukan latihan, saya dan Muzakki Ramdhan cuba mendapatkan keserasian antara satu sama lain, berlatih menaiki vespa serta proses membaca skrip,” katanya.

298806879 430155672470085 6850794911247498306 n
298525161 436454075177208 783682053992293892 n
Majlis tayangan perdana filem “Perjalanan Pertama”

Ahmad Tamimi ditemui pada majlis tayangan perdana dan sidang media filem “Perjalanan Pertama” yang berlangsung di The Starling Mall, Petaling Jaya pada Khamis lalu.

Turut hadir ialah pengarah Arief Malinmudo, penerbit Mahakarya Pictures, Dendi Reynando dan penerbit tanah air, Dato’ Rosmarayu Mokhtar yang mewakili D’Ayu Pictures.

Bercakap mengenai pemilihan pelakon, Arief mendedahkan dia tidak berfikir panjang untuk memilih Ahmad Tamimi sebagai peneraju utama kerana melihat pelakon veteran itu amat berpotensi bagi menggerakkan filem tersebut.

“Ketika kami mula membangunkan cerita ini pada tahun 2017, saya sudah membayangkan watak Gaek Tan (Datuk Tan) ini adalah Ahmad Tarmimi kerana sebagai pembikin filem muda, saya melihat Ahmad Tarmimi mempunyai bakat berlakon yang besar, boleh digali dan saya tertarik untuk itu.

“Jadi akhirnya, saya mula mengkaji naskhah-naskhah lakonan Ahmad Tarmimi ketika masih muda hingga sekarang, dari situ saya berfikir saya harus bertemu dengan dia.

“Saya berasa beruntung dapat bekerjasama dengan Ahmad Tarmimi yang berusia 72 tahun dan Muzakki, seorang bintang muda yang semakin menyerlah di Indonesia,” kata Arief.

“Perjalanan Pertama” mengisahkan kehidupan seorang datuk bersama cucunya, Yahya lakonan Muzakki Ramdhan yang berdepan liku-liku kehidupan di usia yang masih kecil.

Selain Ahmad Tamimi dan Muzakki, filem ini turut dibintangi pelakon Indonesia terkenal, Randy Pangalila dan Adinda Thomas.

“Perjalanan Pertama” bakal menjengah pawagam bermula 18 Ogos ini.