Setiap tahun kita dapat lihat majalah perniagaan Forbes mengeluarkan senarai Forbes’ 30 Under 30 Asia yang menampilkan figura-figura daripada seluruh dunia menerima pengiktirafan melalui pelbagai cabang kerjaya. Kebanyakan daripada mereka adalah generasi muda berusia 30 tahun dan kebawah yang berjaya memberi impak kepada kehidupan masyarakat di Malaysia dan di persada antarabangsa.

Tahun ini terdapat 11 figura mewakili Malaysia, yang mana mereka terdiri daripada syarikat dan individu tersenarai dalam lima kategori bagi senarai Forbes 30 Under 30 Asia 2022 yang diumumkan pada Mei lalu.

Lima kategori yang berkenaan ialah Seni, Hiburan & Sukan; Media, Pemasaran & Pengiklanan; Impak Sosial; dan Peruncitan & e-perdagangan. Jadi mari kenali figura-figura penting yang mengharumkan nama negara menerusi senarai Forbes’ 30 Under 30 Asia.

SYA

Sya 1

Biarpun kebanyakan penyanyi rap wanita berasal dari luar negara, namun SYA atau nama sebenarnya Nur Batrisya Mohd Nazri berjaya menempa nama sebagai penyanyi rap wanita Asia Tenggara pertama yang bernaung di bawah syarikat rakaman terkenal antarabangsa, Def Jam Recordings. Semuanya bermula setelah video KIKA freestyle yang dikeluarkan pada 2019 menjadi tular hingga mencuri perhatian penyanyi hip hop Malaysia, Joe Flizzow dan SonaOne. Antara single yang dilancarkan SYA ialah “PrettyGirlBop” and “MADAME”.

Raudhah Nazran

raudhah

Penat lelah Raudhah Nazran ternyata memberikan hasil apabila Accelerate Global untuk menangani pengangguran belia di seluruh dunia. Ia menyampaikan program dan kelas induk yang membantu golongan muda memperoleh kemahiran yang mereka perlukan untuk menjadi lebih boleh bekerja.

Elaine Sim, Sophia Aliza & Zenna Law

pinkcollar

Sharina Shahrin

sha

Cheyenne Tan

chey

Henry Ting

ey henry ting

Henry Ting merupakan pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif TTRacing, iaitu jenama kerusi gaming gergasi di Malaysia. Henry pernah tercalon dalam senarai dalam Top 10 Anugerah Usahawan Tahunan Ernst and Young (EY) 2021. Buat makluman lanjut, TTRacing telah diiktiraf sebagai jenama kerusi gaming terbesar di Malaysia yang beroperasi di Filipina melalui usaha sama dengan pengedar IT terbesar di negara tersebut.

Setelah menjual lebih 15 ribu unit kerusi gaming sebulan, kini syarikat itu mensasarkan pembukaan kilang di beberapa negara jiran iaitu Thailand, Indonesia dan Vietnam. Antara kerusi gaming TTRacing yang mencuri tumpuan ramai adalah edisi istimewa seperti Venom, Iron Man, Darth Vader dan Dr Strange.

Chong Kern Wei

kern wei

Jay Perry Ang & Kinder Eng

HIVE 2