Pengarah Muzzamer Rahman berjaya membawa pulang trofi kemenangan bagi kategori Lakon Layar Terbaik bagi filem “Prebet Sapu” di Malaysia Golden Global Awards (MGGA) 2022 yang berlangsung di Istana Budaya, Sabtu lalu.

Menurut Muzzamer, kemenangan seperti ini sama sekali tidak pernah terlintas di fikirannya dan menganggap ia sebagai satu pembakar semangat untuk terus menghasilkan karya terbaik.

“Saya tak pernah menjangkakan akan menerima Anugerah Lakon Layar Terbaik ini. Tidak langsung. Bahkan separuh dalam diri saya menyatakan, saya tak layak menerima ini.

“Tetapi para juri iaitu Christine Hakim, Lav Diaz dan yang lain telah memilih. Saya terima dengan rasa tanggungjawab untuk buat kerja saya dengan lebih baik.

“Meski saya tak mengharapkan, tapi anugerah ini penting untuk kerjaya saya. Supaya saya mesti bikin karya yang lebih baik, dan menginpirasikan pembikin muda lain, bikin sahaja filem dengan apa yang kita ada.” katanya.

Dalam pada itu, Muzzamer merakamkan ucapan penghargaan buat semua pihak yang menjayakan filem “Prebet Sapu”, terutama dua pelakon utamanya, Amerul Affendi dan Mei Fen Lim.

“Terima kasih seluruh kumpulan “Prebet Sapu” terutamanya Bebbra yang banyak membantu memantapkan cerita, serta kepada Amerul dan Mei Fen yang telah menghidupkan Aman dan Bella,” katanya.

Bagaimanapun, Amerul tewas dalam kategori Pelakon Lelaki Terbaik kepada dua pelakon kanak-kanak dari India iaitu Asik Shaikh dan Arif Shaikh menerusi filem “Two Friends”.

Sementara itu, anugerah utama MGGA 2022 menerusi kategori Filem Terbaik diungguli filem kerjasama Iran dan Afghanistan, “Drowning in Holy Water”. 

Filem “Full Time” dari Perancis pula berjaya meraih dua kategori iaitu Pengarah Terbaik, Eric Gravel dan Pelakon Wanita Terbaik, Laure Calamy.

Anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik dimenangi Afia Jahin Jaima menerusi filem kerjasama Bangladesh dan Singapura, Rehana, manakala Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik dianugerahkan kepada Kim Hyu-Bin menerusi filem Taiwan, “The Silent Forest”.

Anugerah Pencapaian Hayat pula diberikan kepada pengarah filem dari Taiwan, Hou Hsiao-Hsein dan penerbit dari Korea Selatan, Kim Dong-Ho.

Sinematografi Terbaik dimenangi Lim Teck Siang menerusi filem usahasama Filipina dan Singapura, “Whether the Weather is Fine”. 

Seterusnya, filem kerjasama Perancis dan Kemboja, “White Building” memenangi anugerah Harapan Baharu dan filem “The Story of Southern Island” berjaya membawa pulang anugerah Pilihan Penonton. 

Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat jatuh kepada tangan pengarah filem dari Taiwan, Hou Hsiao-Hsein dan penerbit dari Korea, Kim Dong-Ho.

MGGA 2022 yang telah ditunda selama dua tahun akibat pandemik itu telah dikendalikan oleh Elaine Daly dan Hansen Lee.