Saban tahun negara jiran Indonesia sentiasa menyajikan pelbagai kandungan siri televisyen atau filem menarik untuk ditonton. Namun sinetron-sinetron yang disiarkan pada awal tahun 2000 tetap menjadi kegemaran peminat di Malaysia.

Perkataan sinetron sebenarnya merujuk kepada drama Indonesia dengan siri episod yang panjang. Sama seperti drama Korea yang dipanggil K-drama, dan drama Melayu. Ingat tak, suatu ketika dahulu ramai di antara kita yang terpacak depan televisyen sebaik sahaja pulang dari sekolah dan sanggup menonton beratus-ratus episod untuk setiap sinetron?

Haa.. tapi kali ini Miss Mynah nak tampilkan pelakon-pelakon wanita Indonesia yang sering mewarnai sinetron suatu ketika dahulu. Masihkah anda cam wajah-wajah mereka? Makin lama makin jelita ya semuanya!

Revalina S. Temat

revstem

Walaupun kerjaya lakonannya bermula lebih awal, namun nama Revalina S. Temat kian melonjak setelah membintangi sinetron kegemaran ramai iaitu “Bawang Merah Bawang Putih”, di mana dia memegang watak sebagai Alya. Sinetron itu telah disiarkan dalam lebih seratus buah episod bermula dari 2004 hingga 2006.

Sayangnya wajah Revalina kian pudar dari kaca televisyen dan skrin lebar sejak membintangi filem terakhirnya, “Critical Eleven” pada 2017 disebabkan kesibukan mengurus keluarga. Namun, dia masih aktif di media sosial dan telah melancarkan jenama pakaian dan tudung tersendiri. Revalina bergelar ibu kepada dua cahaya mata selepas mendirikan rumah tangga dengan Rendy Aditya Gunawan pada 2015.

Nia Ramadhani

niarmdn

Kalau ada Bawang Putih, pastinya ada si Bawang Merah, iaitu Nia Ramadhani yang terkenal dengan watak Siska. Lakonan Nia dengan gandingan Helsi Herlinda sebagai Rika Sumanto membuatkan kedua-dua watak mereka paling dibenci ramai. Selain “Bawang Merah Bawang Putih”, Nia juga pernah membintangi sinetron “Anakku Bukan Anakku”, “Sitti Nurbaya”, “Ratapan Anak Tiri” dan “Cinta Kirana”.

Tahun lalu, orang ramai digemparkan dengan berita pelakon itu ditahan bersama suaminya, Ardi Bakrie dan pemandu peribadi mereka akibat penyalahgunaan dadah. Memetik laporan media, mereka kemudiannya diarahkan menjalani proses pemulihan di sebuah pusat RSKO Cibubur selama 12 bulan. Namun, mereka hanya sempat menjalani pemulihan selama lima bulan di pusat pemulihan, Fan Campus, Cisarua, Jawa Barat.

Cinta Laura Kiehl

cl

Bintang Indonesia yang kerjayanya menyinar ke persada antarabangsa, Cinta Laura masih aktif mewarnai industri filem Indonesia dan Hollywood. Cinta yang berdarah kacukan Indonesia-Jerman mula menyerlahkan bakat lakonannya melalui sinetron “Cinderella (Apakah Cinta Hanyalah Mimpi?)” hingga layak menerima anugerah Anugerah SCTV pada 2007.

Selepas itu, Cinta dipilih untuk membintangi sebuah sinetron terkenal iaitu “Upik Abu dan Laura” bersama Alyssa Soebandono yang turut menjadi kegemaran peminat di Malaysia. Selain berlakon, Cinta juga aktif dalam bidang nyanyian dan peragaan, di mana dia sering dilamar menjadi duta produk dan jenama antarabangsa.

Velove Vexia

velovee

Sinetron “Olivia” yang merupakan batu loncatan buat pemilik nama Velove Vexia kerana namanya mula melonjak dalam industri hiburan Indonesia. Menerusi sinetron itu, Velove menonjolkan bakat lakonannya dengan menjayakan dua watak iaitu Olivia dan Ruben.

Mungkin tidak ramai yang tahu bahawa pelakon jelita ini merupakan anak kepada pengacara terkenal, Otto Cornelis Kaligis. Bagaimanapun, Velove semakin jarang muncul di kaca televisyen sejak sinetron terakhirnya, “Seindah Senyum Winona” disiarkan pada 2010. Kini Velove sudah bergelar isteri kepada usahawan Zakry Sulisto setelah mereka sah bernikah pada November tahun lalu.

Marshanda

mrshn

Minat mendalam terhadap dunia hiburan sejak kecil akhirnya memberi tuah buat Andriani Marshanda, atau lebih dikenali sebagai Marshanda. Wajahnya sering mewarnai pelbagai sinetron terkenal seperti “Bidadari”, “Putri yang Terbuang”, “Soleha”, “Benci Bilang Cinta”, “Sejuta Cinta Marshanda” dan “Aqso dan Madina”.

Marshanda pernah mengejutkan ramai apabila membuat keputusan untuk tidak lagi berhijab selepas bercerai dengan Ben Kasyafani pada 2014. Pada Mei lalu, Marshanda mendedahkan dirinya kini sedang menderita kanser payudara menerusi satu hantaran video yang berjudul “I Have Breast Tumor”, di saluran Youtube miliknya.

Namun apa yang paling menggemparkan negara jiran adalah apabila pelakon dan penyanyi itu hilang, bukan di Indonesia tetapi di Los Angeles, Amerika Syarikat. Dia kemudiannya dijumpai di sebuah kawasan merbahaya yang terkenal dengan aktiviti dadah, Terdahulu, Marshanda turut disahkan menghidap gangguan bipolar.

Alyssa Soebandono

alys

Kerjaya lakonan Alyssa Soebandono bermula seawal 9 tahun, menerusi filem muzikal Indonesia “Petualangan Sherina”. Melihat bakat lakonan Alyssa, produksi-produksi di sana mula menghujaninya dengan pelbagai tawaran berlakon untuk sinetron. Jadi anda pasti ingat wajah pelakon yang mesra disapa Icha ini menerusi sinetron terkenal, “Upik Abu dan Laura”, “Aisyah”, “Lagu Cinta Nirmala” dan “Alisa”.

Seperti beberapa pelakon wanita lain, kerjaya lakonannya semakin perlahan selepas berkahwin dengan pelakon terkenal, Dude Harlino. Pasangan itu dikurniakan dua cahaya mata lelaki. Baru-baru ini, keadaan fizikal Alyssa yang didakwa semakin kurus mencetuskan kebimbangan dalam kalangan peminat. Bagaimanapun, Dude tampil menjelaskan bahawa perubahan isterinya bukan kerana masalah kesihatan, tetapi kerana terlalu sibuk menguruskan hal rumah tangga dan anak-anak.

Mikha Tambayong

mikh 1

Maudy Mikha Maria Tambayong atau lebih dikenali sebagai Mikha Tambayong mula dikenali ramai selepas digandingkan dengan pelakon terkenal Randy Pangalila menerusi sinetron muzikal “Nada Cinta”. Setelah namanya melonjak naik, Mikha kemudiannya menerajui beberapa sinetron lain seperti “Aishiteru” dan “Putri Nomer Satu” sebelum meneruskan kerjayanya ke skrin lebar.

Pelakon bersuara lunak ini juga berjinak-jinak dalam dunia muzik selepas membintangi sinetron pertamanya, “Kepompong”, di mana dia turut menyumbang suara bagi runut bunyi sinetron tersebut, serta runut bunyi bagi sinetron “Nada Cinta”, “Aishiteru” dan “Kinara”. Mikha kini lebih memberi tumpuan terhadap kerjaya nyanyiannya dengan lagu duet terbaru bersama kekasihnya Deva Mahenra, iaitu “Menepi Menetap”.

Nikita Willy

nikita

Sering terpilih untuk menerajui sinetron-sinetron terkenal, maka tidak hairanlah Nikita Willy menerima jolokan ‘Ratu Sinetron’ oleh para peminatnya. Antara sinetron lakonan Nikita termasuklah “Putri Yang Ditukar”, “Safa dan Marwah”, “Si Cecep”, “Nikita”, “Cinta dan Anugerah” dan “Kutunggu Kau di Pasar Minggu”.

Sejak berkahwin dengan Indra Priawan pada 2020, Nikita dan suaminya memilih untuk menetap sementara di Amerika Syarikat. Pelakon ini telah pun bergelar ibu kepada puteri sulungnya, Issa Xander Djpkosoetono yang dilahirkan pada April lalu.

Namun peminat sudah mula tertanya-tanya apakah Nikita akan kembali membintangi sinetron. Setahun berehat dari dunia hiburan, Nikita akui sudah mula rindu untuk berlakon memandangkan bidang itu diceburi sejak kecil. Menurut Indra, dia tidak melarang jika isterinya ingin kembali berlakon. Jadi sama-sama kita tunggu. Mana tahu ada berita gembira nanti?

Marsha Aruan

marsha

Masihkah anda ingat gadis comel yang bernama Olivia dalam sinetron “Bawang Merah Bawang Putih”? Gadis bernama Marsha Aruan ini telah membesar sebagai wanita yang jelita. Bakat lakonan sejak kecil ternyata tidak disia-siakan apabila dia sentiasa menerima tawaran membintangi siri televisyen dan filem.

Selain “Bawang Merah Bawang Putih”, bekas kekasih El Rumi ini juga pernah membintangi pelbagai sinetron menarik termasuk “Bayu Cinta Luna”, “Rindu Milik Rangga”, “Cinta Fitri” musim ketujuh dan “Ratapan Anak Tiri”. Pelakon berusia 26 tahun ini turut menyimpan impian untuk melebarkan sayap ke persada antarabangsa selepas berjaya mengukuhkan nama dalam industri filem Indonesia.

Agnez Mo

nzmo

Sebut sahaja nama Agnes Monica, pasti lagu “Matahariku” terlintas dalam fikiran. Setelah mengukuhkan kerjaya nyanyian yang dibina sejak usia 6 tahun, Agnes mula berjinak-jinak dalam dunia lakonan ketika usianya di peringkat remaja. Bakat lakonan penyanyi itu pernah mencetuskan fenomena di Malaysia menerusi sinetron “Ku T’lah Jatuh Cinta”, “Pink”, “Kawin Muda” dan “Jelita”.

Bintang yang pernah meragut gelaran selebriti paling kaya di Indonesia ini kini melebarkan sayap di Amerika Syarikat dengan nama pentas baru, iaitu Agnez Mo. Biarpun kerjaya lakonannya kian menyepi, namun nama Agnes masih meniti di bibir peminat. Agnes Pada 2020, media Indonesia melaporkan Agnes sebagai selebriti paling kaya di negara itu dengan jumlah harta mencecah 450 bilion Rupiah (RM12.7 juta).