Biarpun tidak semua orang mempercayai kewujudan makhluk halus atau hantu, namun kisah-kisah seram pasti akan membangkitkan perasaan ingin tahu dalam diri seseorang. Bukan saja di luar negara, bahkan di Malaysia juga kita dimomokkan dengan pelbagai cerita berunsur mistik serta kewujudan makhluk yang digelar pontianak, pocong, langsuir, hantu raya dan sebagainya.

Kandungan digital yang mengetengahkan kisah-kisah seram sering menjadi tumpuan pengguna media sosial. Oleh sebab itu, tidak hairanlah makin lama makin ramai pencipta kandungan (content creator) dan YouTuber memilih untuk menghasilkan podcast mahupun video tentang kisah-kisah seram. Malah mereka turut berinteraksi dengan para penonton dan pendengar yang ingin berkongsi kisah mereka tersendiri.

Jadi jom Miss Mynah kenalkan empat orang pencipta kandungan seram yang terkenal di YouTube. Kandungan mereka semua memang seram sampai anda boleh meremang!

Malam Seram

maxresdefault

Lebih 10 tahun berpengalaman sebagai penerbit dan penyampai radio di Singapura, KC Champion akhirnya bersara dari industri radio dan berpindah ke platform yang lebih meluas iaitu YouTube sebagai pencipta kandungan digital. Jika dahulu KC mengendalikan segmen radio Misteri Jam 12 (MJ12), kini KC memilik rancangan tersendiri iaitu Malam Seram The Horror Talk Show yang mula diperkenalkan pada 2019.

Bak kata KC, “Malam Seram Bukan Sekadar Serita Seram”. Jadi para pendengar dan penonton dari Malaysia, Singapura mahupun di luar negara boleh berkongsi apa jua perkongsian mengenai pengalaman seram, mistik mahupun misteri yang dialami. Lebih menarik lagi, KC sering menggunakan visual, kesan bunyi dan latar suara untuk membangkitkan lagi ‘mood’ seram kepada pendengar.

Rancangan ini boleh distrim secara langsung menerusi saluran YouTube dan Facebook Malam Seram, serta di Spotify dan Apple Podcasts.

Ashhrapp Channel

ashrap

Pemilik nama lengkap Ahmad Asyraf Kamaruzzaman ini memulakan langkahnya sebagai pencerita kisah seram di Instagram sejak 2016 sebelum melancarkan saluran YouTube tersendiri dengan nama Ashhrapp Channel. Kebanyakan kisah seram yang diketengahkan diterima daripada keluarga, rakan-rakan dan kenalan Asyraf sendiri. Gaya penceritaan Ashraf yang bersahaja membuatkan pendengar lebih selesa ibarat mendengar rakan sendiri yang bercerita.

Kisah-kisah seram yang dikumpulkan oleh Asyraf akan ditampilkan dalam segmen Seram Isnin pada setiap minggu. Bagi merancakkan lagi segmen itu, Asyraf kini akan menampilkan jemputan-jemputan istimewa seperti pelakon, penyampai radio dan YouTuber tempatan yang lain untuk berkongsi kisah seram mereka tersendiri.

Qamarina Hassim

maxresdefault 1

Personaliti media sosial jelita Qamarina Hassim kian mencipta nama menerusi saluran YouTube yang menggunakan nama asalnya. Topik utama yang sering dibincangkan oleh Qamarina menerusi segmen Creepy adalah kisah-kisah seram yang dikongsi oleh keluarga, rakan-rakan serta pengikut-pengikut di media sosial dan saluran YouTube miliknya.

Tidak hanya memfokuskan pada cerita seram, Qamarina juga mempunyai vlog tersendiri, memberi reaksi kepada video seram lain, menceritakan kisah-kisah benar dan mitos, serta berkongsi tips dan tutorial berkaitan gaya hidup.

Neyna Story

neyna

Minat mendalam terhadap kisah-kisah seram dan jenayah merupakan faktor utama pemilik nama lengkap Nur Ainina ini melancarkan saluran YouTube Neyna Story. Selain berkongsi kisah seram daripada para pelanggan YouTube dan pengikut media sosial, Neyna juga berkongsi kisah-kisah misteri dan seram tentang objek, tradisi mahupun lokasi yang didakwa berpuaka di seluruh Malaysia serta di luar negara.

Bagi menyajikan kandungan terbaik buat para penonton, Neyna banyak menonton video YouTuber antarabangsa bagi mempelajari teknik penyampaian cerita dan cara suntingan, kemudian diaplikasikan dengan visual-visual dan bunyi latar yang bersesuaian dengan cerita.