Pengarah Shadan Hashim tidak terkecuali daripada berdepan pengalaman aneh dan menakutkan ketika melaksanakan tugasan penggambaran filem seram “Jerangkung Dalam Almari”.

Pengalaman itu dikongsi menerusi sesi sidang media pada majlis tayangan perdana filem “Jerangkung Dalam Almari” yang berlangsung di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya, pada Rabu.

Menurut Shadan, kejadian pada malam itu berlaku ketika dia sedang mengarah babak pelakon Sophia Albarakbah bersama pelakon kanak-kanak Isaac Iman.

“Ketika melakukan penggambaran pada suatu malam, saya dapat rasakan ada ‘kuasa’ lain yang mengarah dan bukan saya.

“Ia berlaku pada babak di mana Sophia mencekik anaknya di dalam bilik. Bila saya sebut ‘action’, Sophia terus mencekik Iman dan saya kagum melihat lakonannya yang baik.

“Namun apabila saya sebut ‘cut’, saya pelik kerana dia tak berhenti dan teruskan mencekik. Kemudian saya sebut lagi ‘cut’ beberapa kali tetapi dia masih tak berhenti.

“Saya akhirnya bangun dan mengetuk pintu bilik bertalu-talu, tetapi tiada siapa yang dengar sedangkan ada ramai kru yang berada dalam bilik itu,” katanya.

ezgif.com gif maker 1
Antara babak filem “Jerangkung Dalam Almari”

Melihat kejadian itu semakin serius, Shadan dan kru produksi yang berada di luar bilik mula cemas serta mencari jalan untuk menghentikan lakonan Sophia.

“Salah seorang kru kami bertindak memecahkan pintu belakang bilik itu dan meminta babak itu dihentikan serta merta.

“Saya tak tahu apa sebenarnya yang terjadi sebab saya memang dah sangat takut. Kejadian itu melibatkan nyawa,” katanya.

Dalam pada itu, Sophia menyatakan dia turut merasa aneh kerana tidak mendengar suara pengarah ketika melakukan babak tersebut.

Diterbitkan oleh Akid Productions Sdn Bhd dengan kerjasama Northstar Prodigy Pictures, filem itu turut dibintangi Dato’ Adi Putra, Hasnul Rahmat, Wan Hanafi Su, Anne Abdullah, Zaidi Omar dan Amerul Affendi.

Filem “Jerangkung Dalam Almari” bakal menghantui penonton di pawagam seluruh negara mulai 4 Ogos 2022.