Minat mendalam terhadap naskhah-naskhah seram membuatkan pengarah Shadan Hashim terpanggil untuk menghasilkan filem seram yang mengetengahkan unsur syirik, iaitu “Jerangkung Dalam Almari”.

Menurut Shadan, dia ingin menampilkan kelainan dalam karyanya selain memaparkan isu melibatkan perbuatan syirik yang masih berleluasa dalam kalangan masyarakat masa kini.

“Melihat kepada keadaan semasa, adakalanya saya agak terganggu apabila menyedari perbuatan syirik masih lagi dilakukan segelintir masyarakat dan kerana itu saya harus mengutarakan isu ini.

“Pada masa sama, saya adalah penggemar filem-filem seram dan “Jerangkung Dalam Almari” ini dihasilkan sebagai memberi penghormatan buat pembikin-pembikin filem seram yang saya gemari,” katanya.

Perangkap

Tambahnya lagi, dia perlu menampilkan sesuatu yang luar biasa kerana hantu jerangkung itu sendiri jarang diangkat ke layar lebar berbanding kisah hantu lain seperti pontianak, orang minyak dan hantu raya.

“Bila mendapat peluang ini saya bertanya pada diri, bagaimana untuk menghasilkan sebuah filem seram yang baik, tanpa adegan klise seperti wanita terapung, melekat di dinding atau menjerit apabila ayat-ayat al-Quran dibaca, seperti kelaziman filem seram yang lain?

“Jadi ia mencabar kreativiti saya untuk menghasilkan adegan seram yang lebih mencemaskan, menunjukkan cara yang lebih kreatif untuk mengatasi ancaman jin dan yang paling mencabar ialah untuk memunculkan makhluk jerangkung itu sendiri,” katanya.

Diterbitkan oleh Akid Productions Sdn Bhd, filem itu menampilkan barisan pelakon hebat tanah air iaitu Dato’ Adi Putra, Sophia Albarakbah, Hasnul Rahmat, Wan Hanafi Su, Anne Abdullah, Zaidi Omar dan Amerul Affendi.

“Jerangkung Dalam Almari” akan menghantui penonton di pawagam mulai 4 Ogos 2022.