Benua Asia sememangnya kaya dengan bermacam suku kaum, tradisi dan budaya yang diwarisi sejak azali. Setiap negara di Asia mempunyai keunikan budaya tersendiri serta lain daripada lain, yang mana ia wujud atas sesebuah kepercayaan dan melambangkan identiti penduduk yang berbeza agama dan kaum.

Mungkin ada daripadanya yang anda tidak pernah dengar mahupun lihat, terutamanya budaya aneh yang masih diamalkan sehingga kini. Bagaimanapun, kali ini Miss Mynah ingin memfokuskan budaya-budaya mahupun tradisi aneh yang terdapat di Asia Tenggara.

Iki palek (Indonesia)

756392678
Foto: grid.id

Negara jiran Indonesia sememangnya terkenal dengan pelbagai suku kaum serta ritual dan tradisi. Salah satu daripadanya adalah tradisi potong jari atau lebih dikenali sebagai iki palek. Tradisi yang dikategorikan agak ekstrem ini melambangkan kesedihan seseorang terhadap ahli keluarga yang telah pergi selamanya. Bagi suku kaum Dani, tradisi ini juga dipercayai dapat mencegah malapetaka yang menimpa ahli keluarga mereka yang telah meninggal dunia daripada berulang.

Pemotongan jari boleh dilakukan dengan pelbagai cara menggunakan benda tajam seperti pisau, kapak, atau parang. Ada juga yang melakukannya dengan menggigit ruas jarinya hingga putus, mengikatnya dengan seutas tali sehingga aliran darahnya terhenti dan ruas jari menjadi mati kemudian baru dilakukan pemotongan jari.

Memanjangkan leher (Thailand & Myanmar)

1 2 rAfReGJF6 RwUsG KG3A
Foto: History of Yesterday

Di Thailand dan Myanmar, wanita-wanita suku kaum Karen percaya leher yang panjang melambangkan kecantikan dan status tinggi. Gelong-gelong emas akan dipakaikan kepada anak-anak gadis pada usia muda dan bilangannya akan ditambah apabila mereka meningkat usia.

Malah ada juga yang memakai gelang yang mencecah berat 20 kilogram dan perkara ini sekali gus menimbulkan kebimbangan dalam kalangan pakar perubatan. Memandangkan negara Gajah Putih sering menjadi tumpuan pelancong, lebih-lebih lagi ‘backpackers’, maka inilah peluang untuk anda lihat sendiri tradisi aneh dan menarik ini.

Kutkot (Filipina)

C8VjEjWUwAEy1VK 1
Foto: I-Witness

Pernahkah anda terbayang apabila si mati ‘dihidupkan’ semula dan dibawa pulang ke rumah? Bunyi macam menakutkan, tetapi inilah realiti yang berlaku di pulau Mondoro, Filipina. Upacara yang dinamakan kutkot ini masih diamalkan oleh suku kaum Hanunuo Mangyan sejak dahulu bagi memperingati dan memberi penghormatan kepada permintaan keluarga si mati.

Bagaimana upacara ini dilakukan? Pertama sekali si mati akan digali semula dari kubur setelah genap setahun dikebumikan, kemudian tengkoraknya akan dibersihkan dan dipakaikan pakaian serta perhiasan seperti barang kemas. Si mati yang digelar ‘sinakot’ itu akan dipulangkan ke keluarganya dan ditempatkan di rumah selama setahun. Setelah itu, ia akan dibawa ke sebuah gua di mana terletaknya sinakot-sinakot yang lain.

Kavadi (Malaysia & Singapura)

buzz 140122 page s4s5 new 1 thaipusam 1 shutterstock 2114411 20220114123116
Foto: The Sun Daily

Malaysia adalah negara yang kaya dengan kepelbagaian kaum, budaya dan agama, yang mana masyarakatnya hidup dengan harmoni. Selain Melayu dan Cina, satu lagi kaum utama di Malaysia adalah India yang meraikan pelbagai perayaan termasuk Thaipusam yang dirayakan oleh penganut agama Hindu.

Di Malaysia, Thaipusam merupakan hari cuti umum dan pada hari itu, penganut agama Hindu di seluruh Malaysia akan berkunjung ke Kuil Sri Subramaniar Swamy, Batu Caves menyempurnakan nazar masing-masing dengan membawa ‘pal koodam’ selain memecahkan kelapa serta mencukur rambut sebagai penebus dosa.

Namun ritual paling mencuri perhatian adalah ‘kavadi’ iaitu mengangkat beban dengan cara mencucuk dan menusuk badan, pipi, lidah dengan cangkuk dan lembing sebelum berarak sebagai pengabdian diri kepada Dewa Murugan.

Tak Bat (Laos)

IMG 7417 laos luang prabang alms giving monks ceremony 008
Foto: Chris Travel Blog

Ritual Tak Bat ini dianggap satu ritual yang suci oleh masyarakat di Laos sejak 1995. Ritual ini dilakukan pada waktu pagi oleh sami-sami Buddha yang akan berjalan dalam keadaan berkaki ayam serta berada dalam barisan yang panjang di serata bandar Luang Prabang, iaitu bandar yang diiktiraf sebagai Warisan Dunia oleh UNESCO. Mereka juga akan membawa bekas untuk mengutip derma seperti wang dan makanan daripada orang ramai yang turut berdoa untuk mereka.

Ritual ini sering menarik minat pelancong luar, namun pelancong perlu tahu terdapat beberapa pantang larang yang perlu diamalkan seperti pelancong tidak boleh membuat bising, tidak boleh mengekori atau menyentuh sami-sami, makanan yang ingin diderma tidak boleh diletak dalam plastik, sebaliknya diletakkan dalam bakul atau mangkuk.

Selain itu, jika pelancong ingin mengambil gambar, perlulah menutup ‘flash’ dan bunyi kamera. Bagi kaum wanita yang ingin menderma, perlulah membuka kasut, duduk melutut atau di bangku kecil, sementara kaum lelaki boleh berdiri tetapi perlu menunduk dan membasuh tangan sebelum memberi makanan serta elak dari memandang tepat ke mata sami-sami.

(Foto utama: Good News from Indonesia, Jay Tindall, Rustic Guesthouse Chiang Rai, Laos Travel)