Filem produksi Malaysia “Stone Turtle” berjaya melakar sejarah tersendiri apabila layak bertanding di Festival Filem Antarabangsa Locarno ke-75 yang bakal berlangsung di Switzerland pada bulan hadapan.

Khabar gembira itu dimaklumkan oleh pelakon utama filem “Stone Turtle”, Bront Palarae menerusi satu perkongsian di Instagram pada Rabu.

Buat makluman lanjut, ini merupakan kali pertama filem bahasa Melayu dipertandingkan dalam festival filem paling berprestij di dunia itu.

Selain bertanding dalam anugerah utamanya, Golden Leopard, pengarah Woo Ming Jin juga akan bertanding bagi anugerah Pengarah Terbaik, sementara pelakon utama iaitu Bront dan bintang Indonesia, Asmara Abigail bagi anugerah Pelakon Lelaki dan Wanita Terbaik.

Dalam pada itu, penerbit dan penyunting filem “Stone Turtle”, Edmund Yeo mendedahkan produksinya telah bekerjasama dengan produksi dari Thailand, serta seorang juruanimasi yang berpangkalan di Jepun.

“Pelakon utama kami berasal dari Malaysia dan Indonesia. Proses seperti penataan bunyi, colour grading dan gubahan muzik dikendalikan oleh unit pasca produksi kami yang hebat dari Thailand.

“Animasi kami pula dihasilkan oleh seorang juruanimasi British yang pernah berkerja di Studio Ghibli dan masih berpangkalan di Jepun. Inilah keluarga Stone Turtle kami,” katanya menerusi Harian Metro.

Selain Bront dan Asmara, filem “Stone Turtle” turut dibintangi Asmara Abigail, Amerul Affendi, Maisyarah Mazlan, Samara Kenzo dan Alison Khor.

“Stone Turtle” akan ditayangkan di Piazza Grande Locarno yang memuatkan kapasiti 8,000 penonton.