Filem “Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan” terus melakar sejarah apabila kutipannya kini mencecah RM90 juta setelah 33 hari ditayangkan di pawagam negara, Brunei dan Singapura.

Pengarah Syamsul Yusof tidak dapat menggambarkan perasaannya apabila filem itu terus menerus mendapat sokongan dan sambutan luar biasa daripada penonton.

“Air mata syukur. Tiada kata melainkan Alhamdulillah. Saya dan seluruh kumpulan produksi amat terharu.

“Terima kasih penonton masih terus beri kepercayaan pada karya kali ini dan kesemua filem saya sebelumnya. Sejak dari filem pertama hinggalah sekarang,” katanya.

Kejayaan filem “Mat Kilau” dan filem-filem yang sebelumnya menjadi pembakar semangat buat Syamsul untuk terus menghasilkan karya-karya berkualiti bagi menggerakkan industri filem tempatan pada masa akan datang.

“InsyaAllah moga terus diberi ilham untuk filem akan datang. Telah terbukti beberapa kali karya filem Melayu masih boleh berdiri dibumi sendiri.

“Ini harapan baru pawagam tempatan dan buat semua anak seni. Ayuh semua pengkarya filem, ayuh bersatu demi kita sama-sama majukan industri seni Malaysia,” katanya.

Terdahulu, filem “Mat Kilau” yang dibintangi Dato’ Adi Putra, Fattah Amin, Beto Kusyairy dan Johan As’ari berjaya mencaras kutipan filem “Munafik 2” yang ditayangkan pada tahun 2018.