Setelah dilemparkan pelbagai kecaman dan kata-kata sini daripada warganet, pelakon Datuk Afdlin Shauki tampil menjelaskan tentang isu Crackhouse Comedy Club yang kecoh diperkatakan sejak kelmarin.

Menurut Afdlin, dia tidak bersetuju dengan penutupan sementara Crackhouse Comedy Club memandangkan ia akan mengganggu periuk nasi pihak lain yang ingin mencari rezeki di situ.

Bagaimanapun, pelakon filem “Papadom” itu menegaskan dia melaknat individu yang menghina agama Islam, serta berharap tindakan sewajarnya akan dikenakan terhadap individu tersebut.

“Aku seorang beragama Islam yang sangat terkesan dan sekeras-kerasnya melaknat apa yang dibuat oleh mana-mana orang yang menghina Islam.

“Di dunia memang patut disaman dan dipenjarakan, tapi di akhirat dia sendiri mesti mahu ingat.

“Orang yang mengenali saya mengetahui komitmen saya kepada agama Islam, kerja-kerja NGO di Palestin, Syria dan usaha saya untuk sentiasa memberi manfaat kepada orang di sekeliling saya.

“Yang tak mengenali saya, akan cakap apa saja yang mereka suka. Saya maafkan.

“Kenapa saya menentang penutupan adalah kerana isu periuk nasi orang yang mencari rezeki dengan membuat komedi.

“Semua orang ada kelebihan mereka yang diberi untuk mencari nafkah. Jadi isu dia kita kena dakwa pesalah itu,” katanya menerusi perkongsian di laman Facebook.

Terdahulu, gempar di media sosial apabila seorang wanita yang memperkenalkan dirinya sebagai Siti Amira Natasha Abdullah atau Amy, didakwa menghina agama Islam.

Wanita yang tampil bertudung litup itu mengaku menghafal 15 juzuk al-Quran, kemudian tiba-tiba menanggalkan pakaian itu hadapan khalayak ramai dan memakai pakaian mencolok mata hingga mengundang rasa tidak senang.

Difahamkan wanita terbabit telah ditahan polis bagi membantu siasatan bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Susulan insiden itu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengarahkan penutupan Crackhouse Comedy Club yang terletak di Taman Tun Dr Ismail (TTDI) buat sementara waktu.

Sehubungan dengan itu, Afdlin menyuarakan pendapat agar kelab itu tidak ditutup walaupun sementara supaya dapat terus menjadi ruang tempat kepada pelawak-pelawak baharu mengetengahkan bakat mereka.

Namun begitu, cadangan Afdlin tidak dipersetujui oleh ramai warganet yang memberi pelbagai reaksi susulan tindakan wanita itu jelas dan terang menghina agama Islam.