Setelah sedekad terperam, akhirnya filem adaptasi karya tulisan Allahyarham Jit Murad “Spilt Gravy Ke Mana Tumpahnya Kuah…” memperoleh kebenaran untuk ditayangkan di pawagam.

Menurut pengarah Datuk Zahim Albakri, dia perlu menyunting dan mengolah semula kira-kira 30 peratus jalan cerita daripada karya asal bagi menepati garis panduan Lembaga Penapis Filem (LPF).

Pada asalnya filem itu diklasifikasikan sebagai Tidak Sesuai Untuk Tayangan (TUT) oleh LPF sehingga perlu melalui beberapa kali proses olahan semula sebelum diberi kelulusan tayangan pada 20 Mac 2020.

Bagaimanapun, tarikh tayangannya terpaksa ditunda lagi akibat pandemik COVID-19 yang melanda negara sejak dua tahun lalu.

“Banyak saya pelajari daripada LPF. Boleh dikatakan hari-hari kami berbincang untuk proses olahan yang bersesuaian mengikut alternatif yang diberikan oleh LPF.

“Tetapi LPF tak boleh nak berikan kelulusan mengikut skrip asal kerana mereka mempunyai panduan penerbitan dan sebagainya,” ujar Zahim menerusi Malaysia Kini.

Dedah Zahim lagi, beberapa babak terpaksa dipotong mengikut arahan LPF bagi mengelakkan kontroversi dan melepasi tahap klasifikasi PG-13.

Filem itu menampilkan barisan pelakon hebat tanah air seperti Datuk Rahim Razali, Ida Nerina, Na’a Murad, Bernice Chauly, Sean Ghazi, Diana Danielle, Juliana Ibrahim dan Zahim Albakri.

“Spilt Gravy” akan menemui penonton di pawagam bermula 9 Jun ini.