Penyanyi yang memegang gelaran ratu irama Malaysia, Noraniza Idris memaklumkan beberapa persiapan untuk konsert Malai Solo yang akan dianjurkan pada Oktober depan sudah pun bermula.

Menurut Noraniza, memandangkan ia merupakan konsert terakhirnya yang berskala besar, dia mahu memberikan persembahan terbaik bagi menjanjikan kepuasan kepada peminat dan penonton.

“Mesyuarat sudah dibuat. Kru produksi juga sudah ada. Senarai lagu pun sama. Cuma akan dipilih semula oleh pengarah muzik.

“Saya nak buat yang terbaik. Ini adalah konsert terakhir saya. Ia melibatkan kos yang sangat tinggi,” katanya menerusi Utusan Malaysia.

Buat makluman lanjut, konsert mega itu dianggarkan bakal menelan perbelanjaan sekitar RM1.5 juta hingga RM2 juta serta memerlukan lebih 300 orang tenaga pekerja.

Dalam pada itu, Noraniza juga akan membuat persiapan dari segi mental dan fizikal, termasuk menguatkan stamina serta menurunkan berat badan.

Mengikut perancangan asal, konsert itu akan dipentaskan di Istana Budaya pada 2020 sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM), namun terpaksa ditunda ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Terdahulu, Noraniza turut menyuarakan hasrat untuk menjemput penyanyi tersohor Datuk Seri Siti Nurhaliza sebagai tetamu VIP ke konsert tersebut.