Pakar bedah kelahiran Malaysia, Dr Nur Amalina Che Bakri memberi kejutan kepada ramai apabila mengumumkan bahawa dirinya kini hamil anak sulung.

Khabar gembira itu dikongsi menerusi Instagram Dr Amalina pada Sabtu berserta coretan panjang mengenai kehamilannya.

“Saya akui bertugas dalam tempoh panjang dan pada masa sama menyiapkan PhD (Ijazah Doktor Falsafah) sememangnya sukar dan memenatkan.

“Saya melalui trimester pertama kehamilan yang sukar sehingga awal trimester kedua, terutama dengan alahan dan muntah sehingga kehilangan berat badan.

“Keletihan juga memainkan faktor. Apabila anda terpaksa menyiapkan pelbagai tugas, kadang-kala ia boleh menjadi cabaran yang nyata. Perkara yang dahulu boleh saya lakukan tiba-tiba menjadi satu tugas yang sukar,” katanya.

Dalam perkongsian sama, Dr Amalina turut memberitahu kajian yang diterbitkan dalam jurnal JAMA Surgery menunjukkan pakar bedah berkemungkinan mengalami kesukaran ketika hamil dan melahirkan anak sehingga terpaksa menangguhkan kehamilan mereka untuk mencari masa sesuai.

Namun begitu, Dr Amalina bersyukur kerana mempunyai suami, Alexander Charles dan ibu yang amat memahami dan memberi sokongan sepanjang kehamilannya.

“Saya sangat bertuah kerana mempunyai suami yang sangat menyokong untuk melalui perjalanan ini bersama-sama. Dia sangat teruja dan membaca semua buku berkaitan bayi yang disyorkan.

“Malah, mungkin dia lebih banyak tahu mengenai kehamilan berbanding saya.

“Ibu saya sangat mengagumkan dan sentiasa memastikan saya makan dengan mencukupi. Ibu membekukan banyak makanan dalam peti sejuk sebelum pulang ke Malaysia baru-baru ini.

“Alhamdulillah, semua perkara dipermudahkan dan saya sangat teruja dengan pengalaman ini serta berkongsi pengalaman terutama berkaitan realiti dan cabaran sepanjang kehamilan ini, termasuk perkara pendidikan perubatan berhubung kehamilan,” katanya.

Dr Amalina dan Alexander selamat diijab kabulkan dalam satu majlis ringkas yang berlangsung di Masjid Central London pada 3 April tahun lalu setelah tiga tahun menjalin hubungan cinta.