Saban tahun bilangan ratu cantik yang terpilih untuk mewakili Malaysia dalam pertandingan ratu cantik berprestij, terutamanya Miss World dan Miss Universe, semakin meningkat.

Walaupun kita dapat lihat ratu cantik ini silih berganti selepas dimahkotakan sebagai juara, namun ramai di antara bekas juara pertandingan ratu cantik ini masih relevan dan berjaya membina kerjaya yang dapat mengekalkan status mereka sebagai figura ternama, bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga di mata dunia!

Buktinya, ramai selebriti tempatan yang lahir selepas menyertai pertandingan ratu cantik. Jadi kali ini Miss Mynah ingin tampilkan bekas-bekas juara pertandingan ratu cantik yang cantik jelita dan kini bergelar selebriti.

Michelle Yeoh

my

Pada tahun 1983, Tan Sri Michelle Yeoh telah merebut gelaran juara Miss Malaysia World yang berlangsung di Royal Albert Hall, London. Buat makluman lanjut, Michelle telah dipilih oleh Majalah People sebagai salah seorang daripada 50 wanita paling cantik di dunia pada 1997. Kemenangan dalam pertandingan Miss World Malaysia merupakan batu loncatan buat Michelle untuk menceburi dunia lakonan hingga bergelar penerbit dan pelakon bertaraf antarabangsa.

Bermula dengan filem debutnya di Hollywood iaitu “Tomorrow Never Dies”, hinggalah pelbagai filem lain termasuk “The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor”, “Crazy Rich Asians” dan “Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings”. Terbaru, bintang kelahiran Ipoh, Perak itu berjaya mencuri perhatian ramai dengan lakonannya menerusi filem aksi Hollywood pecah panggung, “Everything Everywhere All At Once”.

Soo Wincci

soo

Kerjaya pelakon, penyanyi dan pengacara Dr Soo Wincci mula menyinar setelah dia dinobatkan sebagai Miss World Malaysia 2008 dan mewakili Malaysia dalam pertandingan ratu cantik Miss World 2008. Kejelitaan Wincci juga membuatkan dia dipilih oleh Hollywood Independence Critica sebagai Top 100 wanita yang paling tercantik di dunia pada 2013.

Selain dunia hiburan, Wincci juga mempunyai minat mendalam dalam bidang pelajaran. Berbaki tempoh latihan industri, Wincci yang menyambung pengajian Doktor Falsafah (PhD) kedua dalam bidang Produksi Artistik di University of Polytechnic, Sepanyol, kini selamat pulang ke tanah air.

Malah, tiada apa yang lebih membanggakan apabila Wincci secara rasminya menjadi Miss World Malaysia pertama dilantik sebagai Profesor Madya dalam bidang muzik. Pelantikan itu melayakkan Wincci, yang kini bergelar pensyarah di Universiti Teknologi MARA (UiTM), mendapat pengiktirafan Malaysia Book Of Records (MBOR) pada 1 April lalu.

Erra Fazira

err

Siapa sahaja yang tidak mengenali primadona tanah air, Erra Fazira? Rezeki Erra dalam dunia hiburan semuanya bermula selepas dia menjuarai pertandingan Miss World 1992 pada usia 18 tahun. Lebih menarik, Erra merupakan satu-satunya finalis Melayu ketika pertandingan itu berlangsung.

Selain itu, pelakon yang membuat debut menerusi filem “Sembilu” tersebut turut membawa pulang gelaran Subsidiary Best Physique dan Miss Photogenic. Ibu kepada seorang cahaya mata itu kini terus aktif dalam dunia lakonan, nyanyian serta mengembangkan lagi kerjayanya sebagai penyampai radio bagi segmen Pagi Di Sinar di stesen radio Sinar FM selama sebulan pada Mac lalu.

Kavita Sidhu

HIVE 1 2

Nama Kavita Sidhu sememangnya tidak asing dalam dunia hiburan tanah air. Model, pelakon dan penerbit tinggi lampai ini sering diidolakan oleh ramai kerana personalitinya yang mempesona. Bintang filem “Pontianak Harum Sundal Malam” dan “Waris Jari Hantu” yang menceburi dunia peragaraan seawal usia belasan tahun itu berjaya membawa pulang mahkota Miss Charm International pada tahun 1990, sekali gus menjadikannya wakil Malaysia pertama yang memenangi pertandingan ratu cantik antarabangsa.

Kini Kavita telah berkahwin dengan lelaki warga Itali, Roberto Guiati dan aktif menghadiri majlis-majlis berprestij. Walaupun Miss Charm International tidak lagi dipertandingkan, namun nama Kavita tetap terpahat dalam sejarah pertandingan ratu cantik dunia.

Yasmin Yusuff

HIVE 2 1

Datuk Yasmin Yusuff merupakan salah ikon yang wajah dan suaranya dikenali di seluruh Malaysia setelah merebut gelaran Miss Universe Malaysia pada 1978. Malah Yasmin turut memenangi Kostum Kebangsaan Terbaik dalam pertandingan sama. Selain bergelar pelakon, penyanyi dan pengacara, wanita berdarah kacukan Melayu-Jerman itu turut cemerlang sebagai penyampai radio sementara di RTM4 sekitar tahun 1986 dan 1999, serta mendapat undian tertinggi bagi kategori Penyampai Radio Paling Popular 1997 oleh Malay Mail.

Biarpun semakin jarang tampil dalam dunia hiburan, namun lakonan Yasmin terus diingati menerusi filem-filem seperti “Ringgit Kassorga”, “Gol dan Gincu”, “Susuk” dan “Pisau Cukur”, serta dua buah album berjudul “Yasmin” dan “Harapan”. Kalau nak tahu, Yasmin juga adalah pemilik suara wanita dalam LRT dan suara bahasa Melayu dalam aplikasi navigasi Waze.

Elaine Daly

page

Datin Elaine Daly merupakan seorang pelakon, pengacara, peguam dan ahli perniagaan berketurunan Serani yang pernah merangkul gelaran naib juara Miss Malaysia World 1998 serta juara Miss Malaysia Universe 2003. Setelah tamat pengajian dalam jurusan undang-undang seawal usia 19 tahun, Elaine membuat keputusan untuk membina kerjayanya dalam dunia hiburan.

Kefasihannya berbahasa Melayu menjadi satu kelebihan apabila dia terpilih untuk membintangi pelbagai drama dan filem tempatan seperti “5 Jingga”, “Apa Dosaku?”, “The Red Kebaya” dan “Cuci”. Kini Elaine masih aktif sebagai penerbit bagi rancangan bual bicara TV3, “Women Talk” yang dihoskan oleh Miss Malaysia World 2007 dan Miss Universe Malaysia 2011, Deborah Priya Henry. Selain itu, Elaine juga merupakan ibu kepada dua puteri comel selepas berkahwin dengan doktor berasal dari Afrika Selatan, Nick Boden, pada 2014.