Lama berdiam diri, pelakon Puteri Sarah Liyana akhirnya memfailkan saman di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur dan dua aduan di pejabat agama terhadap wanita yang mengganggu rumah tangganya.

Menurut pemilik nama lengkap Puteri Sarah Liyana Megat Kamaruddin itu, dia nekad bertindak demikian setelah menahan sabar dan dicabar wanita yang didakwa Ira Kazar tersebut.

Perkara itu didedahkan menerusi satu hantaran video yang dikongsi menerusi laman Instagram milik Puteri Sarah hari ini.

“Tujuan mengapa saya lakukan semua ini adalah untuk maruah saya yang sudah lama tercalar dan selama ini saya diamkan.

“Sebenarnya perkara ini tidak akan berlarutan sebegini sekiranya saya tidak diganggu pihak ketiga (Ira) yang mencabar saya. Jadi inilah harinya,” katanya.

Tambahnya lagi, setelah memperbanyakkan doa ketika menunaikan umrah pada April lalu, pintu hatinya terbuka untuk melakukan sesuatu daripada terus berdiam diri dan membiarkan keluarganya berpecah belah.

“Sebelum mengerjakan umrah, saya masih was-was. Tak nampak hala tuju. Tetapi selepas melaksanakan umrah, Allah telah nampakkan jalan kepada saya tentang apa yang perlu saya lakukan.

“Apa yang saya lakukan ini adalah untuk diri saya, keluarga saya. Sampai bila saya nak kena pijak macam ini.

“Malah, ramai wanita teraniaya yang menghantar mesej peribadi bertanya nasihat. Sekarang, saya sudah bukakan jalan kepada mereka.

“Insya-Allah selepas ini, siapa yang mahu ‘menyondol’, mungkin lebih berhati-hati. Saya buat semua ini bagi memperjuangkan perkahwinan dan hak saya. Sudah ambil orang punya, duduk diam-diam.

“Jangan ambil orang punya, kemudian nak canang sana-sini dan kacau keluarga serta orang sekeliling,” katanya.

Terdahulu, Puteri Sarah mengakui tidak lagi tinggal sebumbung dengan Syamsul setelah rumah tangganya mula bergolak sejak 2019.

Selain itu, ura-ura yang mengatakan Syamsul dan Ira telah bertunang juga tular di media sosial sebelum Syamsul menafikan perkara tersebut.