Pelakon Jasmine Suraya Chin akui berdepan pelbagai cabaran untuk menjayakan watak ratu boling negara, Shalin Zulkifli menerusi drama “Ratu Ten Pin 2: Shalin”.

Menurut Jasmine, segala penat lelah sepanjang melakonkan watak Shalin dalam drama terbitan JS Pictures itu akan tersemat dalam ingatannya sampai bila-bila.

“Jujur saya tak akan lupakan segala kesusahan dan kepayahan membawa watak Shalin, lebih-lebih lagi babak bersama keluarga dan rakan-rakannya.

“Selama ini kita hanya lihat Shalin dari segi luaran sahaja, jadi kita tak tahu bagaimana keperibadiannya bersama keluarga dan rakan-rakannya, di mana ia memaparkan sisi lain Shalin.

“Saya perlu belajar segala gerak-geri dan percakapan Shalin. Malah saya juga berdepan kekangan masa untuk betul-betul menghayati watak besar sebegini. Kalau boleh saya perlukan lebih kurang enam bulan.

“Kalau boleh nak duduk bersama dengan Shalin. Dia yang dulu dan sekarang sangat berbeza. Segala kepayahan untuk mencapai kejayaannya sekarang akan dipaparkan dalam drama ini,” katanya kepada MissMynah.

Screenshot 2022 06 13 at 6.03.13 PM

Tambah Jasmine lagi, watak ini sememangnya penuh dengan emosi kerana dia perlu melakonkan banyak babak menangis setelah meneliti skrip yang diberikan.

“Saya terkejut apabila mendapat tahu terdapat banyak babak menangis, jadi ianya sangat meruntun emosi. Ia bukan saja memfokuskan tentang boling, tetapi lebih dari itu.

“Sampai satu tahap saya tak boleh nak jalani penggambaran selama tiga bulan kerana saya kepenatan dari segi fizikal dan mental.

“Ia bukan cerita fiksyen yang kita boleh warna warnikan sendiri watak itu, tetapi kali ini lain kerana ia berdasarkan kisah benar. Jadi saya dapat rasa sedikit tekanan di situ,” katanya.

Screenshot 2022 06 13 at 6.01.21 PM

Bukan hanya dari segi perwatakan, namun Jasmine juga perlu mengubah rupa fizikalnya termasuk memotong rambut dan menambah berat badan sebagai persiapan membawa watak Shalin.

“Dalam naskhah yang sebelumnya, badan saya sangat ‘fit’ kerana saya bawakan watak guru yoga. Jadi dalam tempoh dua hingga tiga minggu saya perlu tambah berat badan dan berlatih boling.

“Saya perlu ubah perwatakan saya sepenuhnya, sampaikan saya terbawa-bawa watak Shalin itu ketika di luar set penggambaran,” katanya.

Bagaimanapun, Jasmine bersyukur kerana dapat menjayakan watak itu sebaik mungkin dengan bantuan Shalin serta kumpulan produksi.

Selain Jasmine, drama 20 episod ini turut dibintangi Yusuf Bahrin, Elisya Sandha, Nazim Othman, Sheila Rusly, Nasz Sally, Wani Kayrie, Linda Onn, Riezman Khuzaimi, Dato’ Fizz Fairuz dan juga bekas atlet boling Malaysia, Syaidatul Afifah.

“Ratu Ten Pin 2: Shalin” akan ditayangkan pada setiap hari Isnin hingga Khamis, jam 11.00 malam mulai 11 Julai 2022 di Astro Ria (104) serta boleh distrim menerusi On Demand dan aplikasi Astro GO.