Lebih sepuluh tahun sejak filem seram pecah panggung “Histeria” ditayangkan, jenama Astro Originals bakal membawakan drama kesinambungannya berjudul “Histeria The Series”.

Naib Presiden, Perniagaan Melayu Nusantara dan Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad berkata, ini merupakan kali pertama Astro Originals mengangkat genre misteri seram dan isu sosial dalam kalangan remaja.

“Kelainan dan daya tarikan drama siri premium di bawah jenama Astro Originals adalah kualiti produksi serta jalan ceritanya yang boleh dinikmati oleh masyarakat Malaysia.

“Menerusi “Histeria The Series” menyaksikan Astro Originals tampil pertama kali dengan mengangkat genre misteri seram dengan isu-isu yang hangat diperkatakan dalam masyarakat iaitu masalah sosial seperti buli serta dipadatkan dengan adegan-adegan yang lebih berani.

“Meskipun ia adalah kesinambungan daripada filem terdahulu, namun jalan cerita bagi siri ini mempersembahkan naratif baru dengan konflik yang dekat dengan masyarakat dan mudah untuk difahami,” katanya.

“Histeria The Series” mengisahkan tentang sekumpulan pelajar di sebuah sekolah berasrama yang dihantui perkara misteri hingga membawa mereka untuk menjejak kes pembunuhan yang
berlaku 10 tahun lalu di sekolah tersebut.

Pengarah filem “Histeria” yang juga pemenang Best Asean Feature Award di Bangkok International Film, James Lee dipilih sebagai pengarah drama ini.

Drama itu memperkenalkan bakat-bakat muda sebagai teraju utama iaitu Mia Sara Datuk Afdlin Shauki, Sharifah Aryana Syed Zainal Rashid Al-Yahya, Amelia Christie dan Serra Kamal, serta penampilan istimewa dari pelakon asal filem “Histeria”, Liyana Jasmay.

Selain itu, ia turut membariskan pelakon hebat tanah air seperti Namron, Tony Eusoff, Ziana Zain, Ziha Salleh, Fimie Don, Mathni Razak dan Dr. Rosdeen Suboh.

“Histeria The Series” bakal menghantui penonton bermula 6 Jun ini di saluran Astro Citra, serta boleh distrim menerusi aplikasi Astro GO dan On Demand.