Mengikuti perkembangan permainan video pada masa kini bukan sekadar hobi, malah ibarat pekerjaan sepenuh masa terutamanya kepada ‘gamer’ mahupun ‘streamer’ kerana bilangan permainan video yang dikeluarkan untuk pelbagai peranti seperti komputer peribadi (PC) dan permainan konsol bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.

Antara permainan konsol yang menjadi kegemaran ramai pada era kini adalah Nintendo Switch dan Nintendo Switch Lite. Dengan rekaannya yang kecil, pemilik boleh bermain permainan video kegemaran mereka di mana jua mereka berada.

Dengan kepelbagaian permainan video yang dilancarkan, maka semakin bertambah juga karakter-karakter yang diperkenalkan. Namun karakter-karakter yang comel seringkali meninggalkan impak terbesar dalam industri permainan video dan terpilih menjadi maskot bagi francais mereka.

Kirby

1648182997 1280x720

Karakter permainan video Nintendo iaitu Kirby membuat kemunculan pertamanya pada 1992 menerusi “Kirby’s Dream Land”. Saban tahun, kecomelan Kirby membuatkan ia menjadi karakter permainan video paling disukai ramai hingga kini. Pada kali pertama ianya direka, warna Kirby adalah putih kerana pada ketika itu, permainan video Game Boy belum mempunyai warna. Permainan video terbaru Kirby di Nintendo Swith adalah “Kirby and the Forgotten Land” yang muncul dengan konsep berbilang pemain. 

Pikachu

pikafeat

Siapa saja yang tak mengenali karakter serba kuning dan comel dari siri animasi Jepun popular Pokémon, iaitu Pikachu. Si comel serba kuning ini merupakan Pokémon pertama serta peneman setia watak utama Ash Ketchum setiap kali pergi mengembara. Antara permainan video Nintendo Switch yang mengetengahkan Pikachu sebagai watak utama ialah “Pokémon: Let’s Go, Pikachu!” dan “Pokémon™ Legends: Arceus”.

Isabelle

7008

Biarpun permainan video “Animal Crossing: New Horizons” memperkenalkan lebih 400 karakter, namun karakter anjing baka Shih Tzu bernama Isabelle paling mencuri perhatian ramai. Menerusi permainan video itu, Isabelle berperanan sebagai setiausaha untuk membantu pemain yang memegang jawatan sebagai datuk bandar. Isabelle juga muncul dalam beberapa permainan video lain termasuk “Monster Hunter 4 Ultimate”, “Super Smash Bros.” dan “Mario Kart 8”.

Yoshi

yoshiscraftedworld review

Sejak kemunculan pertamanya dalam “Super Mario World”, Yoshi kini menjadi karakter dinosaur paling digemari ramai. Sekiranya anda peminat permainan video Mario, pasti anda tahu Yoshi muncul dalam pelbagai warna lain seperti kuning, biru, merah dan hijau, di mana setiap daripada mereka mempunyai kuasa yang berbeza-beza. “Yoshi’s Crafted World”, yang menjadi permainan video kelapan dalam francais Yoshi, berjaya menerima ‘rating’ tinggi dalam kalangan peminat.

Toad

Switch 3DS CaptainToadTreasureTracker illustration 03.0

Mesti ada yang tertanya-tanya mengapa karakter cendawan ini dinamakan Toad, yang bermaksud kodok dalam bahasa Melayu. Sebenarnya Toad digambarkan sebagai manusia berupa cendawan yang menjadi penduduk di The Mushroom Kingdom serta berperanan sebagai pembantu peribadi kepada Princess Peach.

Kebiasaannya mereka hanya adalah non-player character (NPC) dalam kebanyakan permainan video Mario, namun mereka telah diangkat sebagai karakter utama menerusi “Super Mario Bros. 2”, “Wario’s Woods” and “Super Mario 3D World”.

Link

Link s Awakening package header

Mula diperkenalkan pada 1986, Link, karakter utama dalam francais “The Legend of Zelda” seringkali tampil dengan pelbagai rekaan berbeza mengikut permainan videonya yang diterbitkan. Disebabkan Link adalah antara karakter paling dikenali ramai, maka dia sering muncul dalam siri permainan video “Super Smash Bros.”. Menerusi permainan video versi terbaru yang dilancarkan pada 2019 iaitu “The Legend of Zelda: Link’s Awakening”, Link muncul dengan rekaan paling comel berbanding sebelumnya.

Starfy

ezgif.com gif maker

Biarpun francais The Legendary Starfy sudah lama diterbitkan, namun karakter Starfy ini masih terpahat di hati peminat permainan video Nintendo. Karakter Starfy dan konsep permainan videonya tidak jauh bezanya dengan Kirby, yang bercorak pengembaraan.

Kali terakhir permainan video Starfy dilancarkan adalah pada 2009 atas kerjasama Tose dengan Nintendo, dan sejak itu ramai peminat yang tertanya-tanya mengapa francais itu tidak diteruskan memandangkan ia mempunyai banyak potensi untuk dihasilkan dalam versi baharu.