Sebut sahaja tentang mukbang atau ASMR, pasti perkara pertama yang muncul dalam fikiran adalah bunyi orang mengunyah makanan. Mula diperkenalkan di Korea Selatan pada 2010, perkataan mukbang (atau muk-bang) bermaksud siaran langsung dalam talian di mana seseorang itu makan dalam kuantiti yang banyak. ASMR pula adalah singkatan untuk Autonomous Sensory Meridian Response, yang terdiri daripada bunyi-bunyi yang dianggap menenangkan.

Kita dapat lihat saban tahun, saluran YouTube yang mengetengahkan kandungan mukbang dan ASMR semakin meningkat. Bukan sahaja di Korea Selatan, malah ramai YouTuber dari seluruh pelusuk dunia memilih untuk menghasilkan konten berbentuk mukbang dan ASMR. Siapa sangka kita boleh menjana pendapatan dengan hanya makan, makan dan makan!

YouTuber mukbang di Malaysia juga tidak kurang hebatnya. Tambah pula tanah air kita yang kaya dengan pelbagai budaya ini ibarat ‘syurga makanan’, jadi konten YouTube juga pastinya tidak terkira bilangannya. Jadi jom kita ramai-ramai ‘like’ dan ‘subscribe’ saluran YouTube milik YouTuber mukbang Malaysia di bawah:

Syedot ASMR

dot

“Hey guys! Kasi trademark satu kali! Syeeedot!”. Pasti ramai wargamaya di Malaysia mengenali YouTuber yang terkenal dengan ‘trademark’ “Syeeedot!” berserta transisi ‘gegaran otak’ dan audio ‘itik penyek’ ini kan? Menariknya, Syedot sering mencuba aneka makanan dari restoran mahupun gerai yang tular di media sosial. Jadi mudah untuk penonton melihat dahulu ulasan jujur dari Syedot sebelum mencuba sendiri makanan tersebut. Yang penting, ‘first bite’ haruslah didahulukan kepada penonton.

Isaac Osman

page 1

Bermula hanya dengan hanya 60 pelanggan, Isaac Osman atau nama sebenarnya Nur Muhammad Izzat Osman kini meraih lebih 1.5 juta pelanggan menerusi saluran YouTube rasminya. YouTuber berasal dari Kuala Lumpur itu sanggup berbelanja hingga ratusan ringgit demi memberi kepuasan kepada penonton dengan sekurang-kurangnya tiga video mukbang seminggu.

Pelbagai makanan yang tular sudah dicuba seperti steak, daging wagyu, oden, makanan laut dan makanan segera. Sudah tentu Isaac mempunyai beberapa tips tersendiri untuk mengekalkan berat badan setelah makan dalam kuantiti yang banyak termasuk berpuasa dan bersenam.

Elfie Studios

maxresdefault 8

Kalau anda biasa tonton video mukbang yang dikendalikan oleh seorang YouTuber, lain pula bagi Elfie yang lebih gemar menampilkan seluruh keluarganya di saluran YouTube Elfie Studios. Ternyata pelanggan saluran Elfie Studios terhibur melihat gelagat anak beranak ini ber-mukbang, terutamanya si cilik yang digelar Pipi Zola. Lebih ramai lebih meriah! Bekerja sebagai jurugambar di sebuah universiti tempatan, siapa sangka kini pemilik saluran Elfie Studios berjaya meraih hampir 200, 000 pelanggan di YouTube setelah menghasilkan pelbagai video bertemakan mukbang. Rezeki sekeluarga.

Hisham Raus

hi

Kalau anda lihat semua ‘thumbnail’ video Hisham Raus, memang mudah tertarik nak klik videonya sebab ton warna yang digunakan agak kontra. Selain memasak sendiri hidangan untuk dijadikan konten mukbang, Hisham juga banyak memberi ulasan-ulasan jujur berkenaan makanan yang dibeli dari luar.

Satu perkara yang anda patut tahu lagi, rakan baik kepada pelakon Fasha Sandha ini juga memiliki sebuah restoran yang baru dibuka pada Mac lalu. Terletak di Kajang, Hishamraus Restaurant menyajikan anda dengan aneka hidangan tempatan, makanan Barat, Asia dan Itali. ‘All under one roof’ katanya!

Faiz Azman

az

Hampir tiga tahun melancarkan saluran YouTube Faiz Azman TV, Faiz kini mempunyai lebih 100, 000 pelanggan. Kebanyakan makanan yang ditampilkan dalam video mukbangnya adalah makanan tempatan, dan ada sebahagiannya dimasak sendiri oleh Faiz. Wahh.. rajin juga YouTuber seorang ni. Sekiranya penonton ada permintaan untuk jenis makanan apa yang ingin ditampilkan dalam video seterusnya, pasti Faiz akan cuba tunaikan.

M.D.M ASMR

asm

Biarpun hanya mendedahkan sebahagian daripada wajahnya, pemilik saluran YouTube M.D.M ASMR berjaya meletakkan dirinya dalam senarai YouTuber makanan paling terkenal di Malaysia kerana konten makanan yang menarik. Bagi menunaikan permintaan ramai, M.D.M atau nama sebenarnya Munirah, akhirnya menghasilkan video soal jawab dan ‘face reveal’ yang dimuat naik pada 2020.

M.D.M juga merupakan singkatan bagi Munirah Dokpong Moy yang disebut dalam dialek Kelantan. Menurut Munirah, antara tips untuk menjaga berat badan selepas makan dalam kuantiti yang banyak adalah ‘intermittent fasting’ (IF).