Isu keganasan rumah tangga yang sering menjadi perdebatan dalam komuniti telah mencetuskan idea buat pengarah Hadith Omar untuk menyampaikan kesedaran tentangnya dalam bentuk drama.

Menerusi drama terbaru “Nusyuz Berkiblat Cinta”, Hadith berharap jalan cerita ini dapat memberi pengajaran positif kepada penonton yang mengalami atau mempunyai kenalan yang berdepan situasi sama.

“Drama ini diterbitkan untuk memberi kesedaran kepada penonton mengenai isu keganasan rumah tangga yang berlaku terhadap wanita serta penindasan terhadap kaum lelaki yang jarang diketengahkan.

“Saya juga berharap drama ini dapat menjelaskan lagi situasi dalam alam rumah tangga seperti apa yang dianggap pasangan yang nusyuz,” katanya.

Tambah Hadith lagi, persiapan untuk menghasilkan drama ini agak mencabar memandangkan subjek yang dipaparkan melibatkan fatwa dan hukum.

“Drama ini juga mencabar kreativiti saya untuk memberikan paparan visual yang bersesuaian untuk tayangan pada bulan Ramadhan.

“Subjek yang dipaparkan juga bukanlah subjek kebiasaan atau boleh diambil lewa jadi saya juga perlu melakukan kajian dan banyak membaca mengenai alam perkahwinan,” jelasnya.

Dalam pada itu, salah seorang pelakon utamanya, Shaza Bae akui berdepan cabaran untuk membawa watak di luar zon selesanya, iaitu sebagai isteri yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga.

“Watak Safiana betul-betul membawa saya keluar dari zon selesa. Ternyata banyak wanita dekat luar sana yang senasib Safiana.

“Hati saya hancur membaca skrip drama ini. Saya sangat gementar untuk membawa watak ini tetapi saya tak boleh menolaknya. Rasa gementar dan teruja bercampur baur memikirkannya,” katanya.

Selain Shaza, drama ini turut dibintangi Emma Maembong, Fikry Ibrahim, Datuk Jalaluddin Hassan, Aznah Hamid, Dayana Roza dan ramai lagi.

“Nusyuz Berkiblat Cinta” akan bersiaran pada setiap hari Ahad, jam 9.00 malam mulai 3 April ini secara eksklusif di Astro Ria (104) serta boleh distrim menerusi aplikasi Astro GO dan On Demand.