Pemergian bekas wartawan Harian Metro dan penulis lirik, Allahyarham Rudy Imran Shamsudin semalam ternyata meninggalkan kesan terhadap industri hiburan tanah air.

Menerusi coretan di laman Instagram, penyanyi Dayang Nurfaizah menzahirkan rasa sedih bagai hilang kata-kata setelah menerima berita duka tersebut.

Malah Dayang berasa ralat kerana tidak berkesempatan untuk merakamkan lagu baharu yang telah ditulis oleh Rudy, yang menggunakan nama pena Iman Imran.

“Dayang berasa sedikit ralat kerana tak sempat rakamkan lagu yang Abang Rudy tuliskan liriknya. Andai dapat diulang masa, Dayang nak rakamkan lebih awal agar Abang Rudy dapat mendengarnya.

“Namun mungkin inilah buah tangan terakhir Abang Rudy buat Dayang sebagai memori di hari mendatang,” luahnya.

Dalam perkongsian sama, pelantun lagu “Debu” itu turut berkongsi pengalaman bekerjasama dengan Rudy sepanjang mencipta nama dalam industri muzik tanah air.

“Abang Rudy antara orang yang melihat Dayang ‘membesar’ di dalam bidang muzik, bermula dari hubungan antara wartawan dan artis hinggalah Abang Rudy menulis lirik untuk lagu-lagu Dayang.

“Terlalu banyak kebaikan Abang Rudy, orang sekeliling sentiasa menyenangi. Semoga roh Abang Rudy ditempatkan di kalangan insan yang dikasihi Allah. Semoga kita bersua ‘Di Pintu Syurga’,” coretnya.

Terdahulu, lagu “Lelaki Teragung” ciptaan Rudy dan dinyanyikan oleh Dayang, diangkat sebagai juara Anugerah Juara Lagu (AJL) Ke-31 pada 2017.

Allahyarham Rudy meninggal dunia di kediaman keluarganya di Semenyih, Selangor, kira-kira jam 11.30 pagi semalam setelah tiga tahun menderita kanser usus.