Setiap kali tibanya bulan Ramadan, pasti para penonton akan disajikan dengan pelbagai karya menarik di kaca televisyen. Seperti tahun-tahun yang lalu, drama yang disiarkan tahun ini tidak kurang hebatnya, ditambah pula dengan barisan pelakon berbakat.

Bagaimanapun, kali ini MissMynah ingin mengetengahkan beberapa drama Ramadan arahan pengarah Shahrulezad Mohameddin atau lebih dikenali sebagai Budak Ijat. Boleh dikatakan setiap karya Shahrulezad tidak pernah mengecewakan. Maka tidak hairanlah ramai penonton yang ‘melekat’ sahaja di kaca televisyen setiap kali karyanya disiarkan.

Jadi mari kita ‘throwback’ lima drama bertemakan Ramadan arahan Shahrulezad yang pasti membuatkan penonton mengalir air mata!

“Seputeh Qaseh Ramadhan”

page 5

Salah satu karya Shahrulezad Mohameddin yang kekal terpahat dalam hati penonton adalah “Seputeh Qaseh Ramadan”. Lakonan Ifa Raziah dan Eja ternyata meninggalkan kesan kepada para penonton hinggakan drama ini disifatkan sebagai drama Ramadan paling sedih pernah disiarkan. Secara tidak langsung, drama ini turut menaikkan nama penyanyi Aishah menerusi runut bunyinya “Melukut di Tepi Gantang”.

Malah ramai dalam kalangan penonton memohon pihak TV3 agar mengulang siar drama berkenaan di kaca TV pada dua tahun lalu. Buat anda yang ingin menonton semula drama ini, bolehlah layari laman sesawang Tonton atau YouTube TV3 Official.

“Syurgamu Ramadhan”

poster syurgamu ramadhan

“Syurgamu Ramadhan” mengisahkan seorang wanita yang lebih rela berkahwin dengan pendatang daripada diikat menjadi isteri kepada calon ibunya. Watak Datuk Paduka Halimaton lakonan Elly Suriati masih ‘melekat’ dalam ingatan ramai. Ternyata jalan cerita yang ditampilkan berjaya menambat hati penonton sehingga ‘rating’ drama ini menjulang tinggi. Jangan kata yang perempuan, penonton lelaki pun bergenang air mata.

Drama ini turut dibintangi oleh pelakon hebat tanah air seperti Eira Syazira, Ungku Ismail Aziz, Zarina Zainoordin dan ramai lagi. Kepada yang belum tonton atau ingin menontonnya semula, bolehlah layari YouTube TV3 Official.

“7 Ramadan”

7 Ramadan

Sekali lagi Elly Suriati mencuri tumpuan ramai dengan lakonan luar biasanya menerusi drama “7 Ramadan”. Para penonton berpendapat Elly telah menyampaikan lakonan terbaik bagi watak ibu bernama Sufiah. Ditambah pula dengan jalan cerita yang mengayat hati dan menguji emosi. Drama ini turut dibintangi Aeril Zafrel, Namron, Wawa Zainal, Fazlina Ahmad Daud dan ramai lagi. Kepada yang terlepas menyaksikan “7 Ramadan” boleh menontonnya menerusi YouTube TV3 Official.

“Ramadan Yang Hilang”

9156750180 74121e0901 o

Pelakon Eira Syazira dan Syatilla Melvin menggalas watak dua beradik yang berdepan konflik apabila salah seorang daripada mereka adalah anak angkat. Apabila salah seorang ditatang bagai minyak yang penuh, maka mulalah terbit perasaan cemburu dan timbul perselisihan faham.

Jalan cerita “Ramadan Yang Hilang” yang menyentuh jiwa membuatkan ramai tidak terlepas untuk menontonnya sejurus sahaja selesai menunaikan solat terawih. Malah runut bunyi untuk drama ini berjudul “Seperti Dia” nyanyian oleh Amylea Azizan turut disukai ramai hingga kini. “Ramadan Yang Hilang” kini boleh ditonton menerusi YouTube TV3 Official.