Pernah menimba pengalaman berlakon di Indonesia, pelakon Norfara Ali Dad Khan atau lebih dikenali sebagai Farali Khan kian aktif mengukuhkan nama dalam industri perfileman tempatan.

Sungguhpun mempunyai pertalian darah dengan pelakon Miller Khan, namun Farali lebih selesa untuk mengukir nama dan pengalaman sendiri dalam dunia seni tanpa perlu bergantung kepada populariti abangnya.

Anak jati Johor Bahru yang meminati genre aksi ini pernah membintangi sinetron “Hijab I Love You”, filem “3 Dara” dan “Demi Cinta” serta drama tempatan “Black Belt Kaler Pink”.

Buat makluman lanjut, Farali bakal tampil dalam filem aksi terbaharu garapan pengarah filem pecah panggung “Paskal” dan “Wira”, Adrian Teh berjudul “The Assistant”. Filem ini turut menampilkan barisan pelakon hebat tanah air seperti Iedil Dzuhrie, Hairul Azreen dan Henley Hii.

ezgif.com gif maker 1

Sebelum “The Assistant” akan menggegar pawagam pada 19 Mei ini, mari ikuti temu bual MissMynah bersama Farali Khan:

MissMynah: Mengapakah anda menerima tawaran untuk membintangi filem “The Assistant”?

Farali Khan: Saya menerima tawaran filem ini kerana saya sendiri merupakan pelakon filem aksi dan saya sangat meminati genre aksi. Selain itu, ada kelainan dalam filem ini yang mana kali ini saya membawa watak antagonis.

Ceritakan sedikit mengenai watak yang anda bawa dalam “The Assistant”.

Watak yang saya bawa dalam filem ini adalah Sofia, iaitu orang yang paling dipercayai Sam, lakonan Henley Hii. Jadi Sofia akan menyelesaikan segala tugasan yang diarahkan oleh Sam. Selain itu, terdapat sedikit kisah yang berkait antara saya dan watak lakonan Chew Kin Wah, tetapi saya tidak boleh dedahkan lagi. Sofia juga seorang yang berhati dingin dan tidak mempedulikan sesiapa pun termasuk keluarganya. Yang penting, tiada siapa yang boleh menghalang Sofia ketika dia menyelesaikan misinya.

Apakah cabaran yang anda hadapi sepanjang terlibat dengan penggambaran filem ini?

Setakat ini saya tidak berdepan cabaran besar sepanjang terlibat dengan penggambaran. Bagaimanapun, kecederaan memang tidak boleh dielakkan memandangkan semua aksi lasak dijayakan oleh pelakon sendiri tanpa bantuan ‘double-stunt’. Jadi lebam dan kecederaan itu memang ada, tetapi Alhamdulillah, ia tidaklah begitu serius.

Anda ada mengambil rujukan dari mana-mana filem untuk menghidupkan watak Sofia?

Sebenarnya saya seorang pelakon yang tidak suka mengambil mana-mana rujukan. Sebaliknya, saya lebih suka mendalami watak yang ditawarkan dengan perbincangan bersama pengarah. Untuk filem ini, saya berbincang dengan Adrian Teh, dan apa yang dia mahukan untuk watak ini. Dari situ, saya akan cipta watak saya sendiri.

Bagaimana anda mencipta keserasian dengan barisan pelakon “The Assistant” di set penggambaran?

Sebelum saya dan pelakon lain masuk ke set penggambaran, kami diharuskan untuk menjalani latihan kecergasan dan koreografi. Jadi dari situ kami semua mulai serasi. Latihan berlangsung hampir dua bulan jadi kami bertemu setiap hari, sebab itu kami semua selesa untuk bekerjasama.

Adakah anda ada menerima tawaran berlakon di Indonesia?

Sebenarnya karier saya memang bermula di Indonesia. Sebelum saya pulang ke Malaysia, saya telah membintangi beberapa drama dan filem, serta terlibat dalam bidang pengacaraan. Sudah lama saya tidak ke Indonesia tetapi saya ada menerima tawaran dari sana sepanjang dua tahun negara berdepan pandemik. Namun ia bukan keputusan yang bagus untuk saya terbang ke sana kerana situasi COVID-19 masih membimbangkan.

Di Indonesia, penggambaran mereka tetap akan diteruskan seperti biasa walaupun pandemik, tidak seperti di Malaysia. Tetapi kalau ada lagi tawaran di Indonesia, kalau mereka masih ingat saya yang dah lama tidak berkarya di sana, Insya-Allah saya akan terima dengan syarat saya perlu meneliti watak dan jalan cerita sesuatu filem itu. Kalau boleh dapat filem aksi pun saya bersyukur.

Kongsikan projek-projek anda yang akan datang.

Selain filem “The Assistant”, nantikan dua lagi filem lakonan saya yang akan ditayangkan di pawagam iaitu filem “Polis EVO 3” dan “7 12”.